Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle Klíčová slova "americká kinematografie"
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza filmu Meshes of the Afternoon podle teorie archetypů Carla Gustava Junga a jeho analytické psychologieKašparová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Tato bakalářská práce si klade za úkol analyzovat symboliku filmového díla Meshes of the afternoon podle teorie archetypů Carla Gustava Junga a jeho analytické psychologie. Analýza se opírá o autorské spisy Carla Gustava Junga a jungiánskou literaturu. Výsledkem práce je koncept, který apeluje na důležitost našeho nevědomí, které může fatálně ovlivňovat naše reálné životy. Zároveň analýza potvrzuje přínosnost analýzy podle teorií Carla Gustava Junga, která umožňuje objevovat skryté obsahy příběhů, které mohou vést k většímu porozumění sebe samého i okolního světa.
- Cinema of transgressionČejková, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-13Tato bakalářská práce se zabývá americkým volným hnutím z 80. let s názvem Cinema Of Transgression. Zkoumá filmová díla stěžejních tvůrců Nicka Zedda, Richarda Kerna a Davida Wojnarowicze. Práce se snaží analyzováním jednotlivých děl nalézt společné výrazové prostředky, které jednotliví filmaři používali ke konfrontaci diváka. Díky nastínění samotného pojmu transgrese v interpretaci Georgese Bataille, nabízí čtenáři možnost nahlížet na hnutí v nové perspektivě. Zároveň díky jejímu zkoumání se snaží pochopit motivace, vznik, proces tvorby a důvod zániku těchto děl.
- Dům v exiluKolmačka, Benjamín(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-10Práce je analýzou filmu Jonase Mekase Lost Lost Lost, předmětem zkoumání je korelace mezi stylem a formou reprezentace prostoru a autorovým vztahem k němu. Téma je nahlíženo perspektivou literárně teoretické studie Poetika prostoru francouzského filosofa Gastona Bachelarda.
- Erotika jako dramaturgický prvek ve filmu P.T. Andersona Hříšné nociDolomanov, Savva(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14Americký režisér Paul Thomas Anderson v roce 1997 natočil svůj druhý celovečerní film Hříšné noci. Film pojednává o kalifornském pornoprůmyslu 70. let. Nehledě na laciné téma filmu, Paul Anderson dokázal vytvořit mnohovrstevnaté dílo, ve kterém erotika není přítomna pouze jako atraktivní prvek, ale také jako prvek dramaturgický, který posouvá děj. Ve své bakalářské práci se budu zabývat analýzou tohoto díla, a to z pohledu dramaturgie.
- Jump cut, střih poskakující po konvencích kontinuální vazbyKozáková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-13Tato bakalářská práce nahlíží diskontinuální střihový postup - jump cut v kontextu teoreticko-historickém, tak v rámci tří filmových analýz pak i praktickém a významovém. Teoretická část této práce slouží k uvědomění si základních principů střihové skladby a zejména pak definuje okolnosti, které stojí za úspěšnou vazbou záběrů obecně. V další části textu je věnován prostor technické stránce jump cutu a s tím souvisejícím aspektům, které jsou určující pro jeho skladebnou kvalitu. V této části je také zkoumán historický původ jump cutu na příkladech filmů, kde se objevuje vůbec prvně, popřípadě uvědoměle. Do značné míry je zde rozvedeno, nakolik a jakým způsobem k jeho popularizaci přispěla dobová filmová kritika. A konečně analýzy tří vybraných filmů, které zkoumají jak technicky “povedený” jump cut, tak i případy, kdy se tak nestalo, mají za cíl konkrétně charakterizovat význam i provedení jump cutu a jeho vliv na diváka v rámci příběhu analyzovaných děl a zda, popřípadě za jakých okolností jump cut přispěl k výslednému celku díla, či nikoliv.
- Komparace vnitrozáběrové montáže v jednozáběrových filmech Provaz a VictoriaHrdlička, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-14Tato práce si klade za úkol blíže popsat vnitrozáběrovou montáž a prvky, které ji tvoří. Dále, na příkladu dvou filmů, které byly natočeny pomocí jednoho záběru, porovnat dané prvky a následně závěrem na základě tohoto porovnání hledat to nejlepší možné východisko, kterým můžeme dát filmu jeho vlastní život, přesahující rám obrazu.
- Meet cute v americkém narativním filmu: Americká krása (1999), Carol (2015), La La Land (2016)Kelbichová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Bakalářská práce zkoumá narativní prvek zvaný meet cute, což je termín používaný pro první seznámení dvojice, která spolu v budoucnu naváže romantický vztah. Prvek zkoumá na vzorku tří amerických klasicky narativních děl a snaží se přijít primárně na jeho funkci, formu a také pojmenování co jednotlivé scény ať už spojuje, tak odlišuje. Prvním zkoumaným filmem je drama Americká krása (1999), kde je scéna prvního seznámení výjimečná v použití prvku male gaze, a je tak klíčová pro pochopení vzájemného vztahu hlavních postav a mimo jiné hlavního tématu filmu. Následuje analýza klasického melodramatu Carol (2015), kde je první seznámení podáno jako osudové setkání, z kterého se stane ve filmu opakovaný narativní prvek a přispívá tak k emocionálnímu a tematickému obsahu. A posledním zkoumaným dílem je muzikál La La Land (2016), kde se ve scéně prvního seznámení hlavních postav střídají civilní prvky se stylizovanými, což ostatně předznamenává i pojetí celého snímku. Bakalářská práce každý film podrobuje neoformalistické analýze, přičemž se zaměřuje na několik klíčových aspektů. Nejprve každý snímek představí v rámci jeho základního narativního rámce, poté rozebere scénu meet cute z hlediska výrazových prostředků, a nakonec scénu uvede do širšího kontextu celého narativu. Bakalářská práce tak poskytuje komplexnější, průřezový pohled na roli a význam prvku meet cute ve filmovém vyprávění a jeho vliv na narativní strukturu, téma a styl jednotlivých filmů.
- Narativní analýza postav ve filmu Thelma & LouiseStýblová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Tato práce analyzuje vyprávění s důrazem na dramaturgické a scénáristické prvky ve filmu Thelma & Louise (1991) od scénáristky Callie Khouri a režiséra Ridley Scotta. Opírá se o texty Syd Fielda a Andrewe Hortona. Zkoumá a analyzuje jednání děje a charakteristiku postav, které se vyskytují ve tříaktové struktuře vyprávění.
- Paralelní narace: případové studie filmůDjikanović, Luka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-15Hlavním zdrojem diplomové práce je kniha "The 21st Century Screenplay" autorky Lindy Aronson. V první kapitole bude popsáno šest rozdílných paralelních narativů, zbytek práce bude pak pojednávat o Tandem naraci, kterou se pokusím vysvětlit za pomocí případové studie tří filmů: Traffic(Steven Soderbergh, 2000), Crimes and Misdemeanors ( Woody Allen, 1989) and Man is not a bird (Dusan Makavejev, 1965).
- Puzzle film - Narativní rozbor filmů Christophera Nolana Memento a Dokonalý trikPodskalský, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-09Ve své bakalářské práci analyzuji naraci ve filmech Christophera Nolana Memento (2000) a Dokonalý trik (2006). Metodologicky vycházím z konceptu „puzzle filmu“ britského naratologa Warrena Bucklanda. Puzzle film je podle Bucklanda takový film, jehoţ způsob vyprávění je natolik komplikovaný a záměrně matoucí, ţe přesahuje klasické aristotelovské pojetí sloţitého děje. Cílem práce je zjistit, jestli jsou puzzle filmy zcela novým svébytným narativním typem (způsobem, kategorií).
- Střih body hororuMrkus, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-09Bakalářská práce stylově analyzuje specifické skladebné konvence, které jsou charakteristické pro slasherový subžánr, z hlediska jeho fyzického působení na diváka, na vybraných nejúspěšnějších slasherech především z 80.let. Vychází z předpokladu, že pokud jsou tyto filmy založené především na tom, jak působí na divákovy tělesné prožitky, odrazí se to i na způsobu, jakým jsou sestříhané. Hlavní otázkou je, jakou roli hraje střihová skladba v účinnosti šokujících záběrů, na nichž je slasherový subžánr postavený. Jelikož se mnoho konvencí napříč filmy opakuje, lze tyto konvence analyzovat ve více filmech a následně tyto poznatky zobecnit.
- Stylová analýza filmových prostředků použitých k vyvolání strachu a úzkosti ve filmu Requiem za senMarková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Tato práce využívá základních myšlenek neoformalistické filmové teorie, doplněné o hlubší psychologické poznatky, k analýze narativních a stylistických prostředků využitých ve filmu režiséra Darrena Aronofského Requiem za sen (2000) k vyvolání emocí strachu a úzkosti v divácích. Závěrem analýzy je, že schopnost filmu vyvolat strach a úzkost je výsledkem účelné aplikace filmových technik, které využívají psychologické principy emoční odezvy.