Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "KLÁNSKÝ, Ivan"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 34
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Adam Skoumal - pianista, skladatel, pedagogŠumníková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Ve své práci, která je dělena do třech hlavních částí, jsem se zaměřila na život českého skladatele a pianisty Adama Skoumala. V první části popisuji jeho pianistickou cestu od samotných začátků, přes studia až po současné působení. V další části práce se zaměřuji na Skoumalovu skladatelskou dráhu. Zde nechybí ani konkrétní ukázky děl, inspirace k nim a jejich stručný popis. Ve třetí a zároveň nejkratší části práce popisuji umělcovu pedagogickou činnost se zmínkou některých jeho studentů. Do práce jsem zahrnula také rozhovory se zajímavými lidmi, kteří přišli s Adamem Skoumalem do blízkého kontaktu. Nakonec bych ráda zmínila, že práce je obohacena o můj osobní náhled a názor na určité situace, skladby nebo jiné v práci relevantní věci.
- Beethovenovy klavírní skladby bez opusového číslaHaniková, Johanna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s klavírními skladbami Ludwiga van Beethovena bez opusového čísla. Zaměřuje se především na díla z katalogu Kinsky-Halm označená signifikátorem WoO (Werke ohne Opuszahl). Interpretační analýza si klade za cíl především upozornit na Beethovenovy nepříliš hrané skladby a vyzdvihnout jejich specifické, kompoziční i pianistické prvky v kontextu rozsáhlé klavírní tvorby Ludwiga van Beethovena.
- Chopin na MallorceBaslová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Cílem mé diplomové práce je vytvořit rozbor děl, jež se pojí s Chopinovým pobytem na Mallorce. Ke skladbám chci přistupovat především očima klavíristy, co se týče analýzy z hlediska teoretického, budu se k němu uchylovat v souvislosti s vlivem na interpretační stránku. Nedílnou součástí této práce bude i Chopinova životní situace, ve které se ocitl. Mallorca byla pro Chopina místem prodchnutým deštěm a nemocí, ale také místem, kde se o něj až mateřsky starala jeho Aurora. U některých skladeb bude uvedeno srovnávání Paderewského s Ekierovou edicí. Při četbě této diplomové práce je dobré mít vydání k dispozici, neboť text neobsahuje notové ukázky, kterých by bylo obrovské množství a došlo by k narušení kontinuity.
- F. Schubert - Klavírní kvintet "Pstruh" a další skladby stejného nástrojového obsazeníŘíhová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Diplomová práce pojednává o Klavírním kvintetu A dur "Pstruh"? slavného vídeňského skladatele Franze Schuberta. Zahrnuje okolnosti jeho vzniku, skladby, které skladatele inspirovaly k vytvoření díla, i skladby, které byly tímto dílem následně inspirovány. Obsahuje formální a interpretační rozbor díla. Zvláštní kapitola pojednává o dvou dramatických kusech, které byly přímo inspirovány Schubertovým Klavírním kvintetem A dur. V neposlední řadě obsahuje výčet 18 dalších skladeb stejného nástrojového obsazení, vytvořených v letech 1799-2011.
- Fanfára pro neobyčejnou ženu Joan TowerovouCísařovská, Clara(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-08Cílem této práce je představit v českém prostředí zcela výjimečnou současnou americkou skladatelku moderní klasické hudby Joan Towerovou. Její skladby jsou pravidelnou součástí repertoáru předních hudebních těles a špičkových interpretů v USA, Japonsku i v Evropě. Tato práce pomůže zorientovat se v jejím rozsáhlém díle, na němž pracuje již přes šedesát let. V první kapitole se zabývá dostupnými prameny a zdroji, ve druhé se zaměřuje na životní dráhu skladatelky, jež se zrcadlí v jejím díle, třetí kapitola se věnuje skladatelčinu dílu a představuje některé stěžejní skladby. Práce čerpá především z mnohých rozhovorů se skladatelkou, které se ukazují být velice autentickým zdrojem k poznání jejího díla i osobnosti. Práce čerpá i z recenzí a ohlasů na premiéry nebo významné koncerty jednotlivých děl i ze vzpomínek a poznámek jak skladatelky, tak autorky práce, která u Joan Towerové studovala skladbu. Vedle reflexí této výuky je do práce zahrnuta i analýza první/ části skladatelčina prvního klavírního koncertu z roku 1985. Práci uzavírá přehled stěžejních skladeb Joan Towerové, který je doveden až do současnosti.
- FRANCIS POULENC - KOMORNÍ SKLADBY S KLAVÍREMBaranová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04Francis Poulenc je francouzský hudební skladatel 20. století, jeden ze skladatelů Pařížské Šestky, avšak nepříliš známý. V této práci bych jej ráda blíže představila. Také chci vyzdvihnout význam Poulencových komorních skladeb s klavírem, pro mne nejbližším nástrojem. Každá skladba spolu s rozborem a historií má zvláštní kapitolu. Zvláštní kapitolu věnuji také životopisu a kompletnímu dílu. Věřím, že kvůli porozumění významu komorních skladeb s klavírem v celkovém díle je to nezbytné.Doufám, že tato práce přispěje k objevení tohoto vynikajícího a zábavného autora.
- Historie výroby klavírů v Čechách od roku 1945 dodnesNovák, Matyáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Tato diplomová práce navazuje na bakalářskou práci téhož autora, která pojednává o historii výroby klavírů v Čechách od jejích počátků do roku 1945. Téma bylo zvoleno jako logické pokračování soustavného úsilí zmapovat historii výroby klavírů na území Čech v celém jejím rozsahu. V rámci diplomové práce se čtenář dočte o složité situaci jednotlivých výrobců po druhé světové válce, procesu znárodnění po převratu v roce 1948, sériové výrobě v následujícím období a náročné privatizaci po roce 1989. Zmíněna je též současná situace ve výrobě klavírů na našem území. Ačkoli neexistuje mnoho vydaných publikací na toto téma, většina pramenů, ze kterých práce čerpá, pochází ze Státního oblastního archivu Hradec Králové. Cenným zdrojem je též osobní zkušenost zaměstnanců jednotlivých továren, kteří svými vzpomínkami významně přispěli úspěšnému dokončení této diplomové práce, která si klade za cíl demonstrovat, jak neobyčejně bohatou tradici ve výrobě klavírů naše země má.
- Ilja Hurník: Klavírní dílo koncertní a instruktivníMilarová, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato magisterská práce je zevrubnou analýzou klavírního díla Ilji Hurníka. Jejím cílem je seznámit čtenáře s koncertním a instruktivním klavírním dílem tohoto skladatele. Dílo je členěno chronologicky a podle obtížnosti. Část práce je také věnována skladbám čtyřručním, kde jsou obsaženy jak instruktivní, tak koncertní skladby. Každý kus je rozebrán po stránce formální a charakterové, zmíněn je také tonální plán a tématická práce. Na podrobnější harmonický rozbor zde bohužel není prostor, vzhledem k rozsáhlosti díla. V závěru práce je stručně pojednáno o ostatních hudebních dílech a autorově tvorbě literární. Práce může sloužit interpretům i pedagogům jako přehled o dostupné klavírní literatuře jednoho z nejvýznamnějších soudobých českých autorů.
- Kapitoly ze současného klavírního životaUhlík, Jakub(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Abstrakt : Při přemýšlení o tématu mé magisterské práce jsem postupně došel k názoru, že bude lepší mou práci nezaměřovat pouze na jedno téma či osobnost. Ale dotknout se alespoň v globálu mnoha věcí, které mě samotného zajímají. Domnívám se, že tyto kapitoly mohou dát odpověď či ukázat čtenářům mojí práce některé problémy a úskalí, ale též půvab současného života klavíristy. Má práce by neměla dávat nějaké zjednodušené návody, ale být zajímavou bankou názorů a postřehů s kterými může čtenář volně pracovat, polemizovat s nimi. Byl bych velmi spokojený, kdyby se nad tématy a kapitolami, které jsem vybral a zařadil do této práce mohl každý zamyslet. Tato práce si neklade za cíl poskytnout vyčerpávající souhrn všeho, co nyní klavíristé prožívají. Metodou kratších sond, které jsem psal ve formě úvah, kritik či fejetonů, během roku 2010 a 2011, se snažím trefit do meritu věcí, které pokládám za zajímavé a pro ostatní podnětné.
- Klavírní dílo Vítězslava NovákaBrabcová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Tato diplomová práce se zabývá klavírním dílem Vítězslava Nováka. V první kapitole je popsán skladatelův život, s přihlédnutím k významným uměleckým postům, které během svého života zastával. Jednotlivé podkapitoly se zabývají dětstvím, studiem gymnázia v Jindřichově Hradci, studiem konzervatoře v Praze, inspiracemi slováckou a slovenskou lidovou kulturou a impresionismem, vrcholným kompozičním obdobím a vlivem válečného období na Novákovu tvorbu. Druhá kapitola se věnuje interpretačnímu rozboru Novákovy klavírní tvorby a obsahuje výčet všech klavírních děl s výjimkou klavírního cyklu Pan op. 43. Třetí kapitola se zabývá vznikem a podrobným interpretačním rozborem jednotlivých částí klavírního cyklu Pan op. 43, který patří mezi Novákovy nejcennější klavírní skladby a představuje jeden z nejnáročnějších klavírních cyklů jeho tvorby.
- Klavírní koncert G dur Maurice Ravela.Vlasáková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Abstrakt Tato práce pojednává o Klavírním koncertu G dur Maurice Ravela. Nejprve seznamuje čtenáře s významnými okolnostmi autorova života a poté se zabývá genezí díla a jeho prvními ohlasy. Následuje přehled hlavních inspiračních zdrojů Maurice Ravela, které se odráží v Klavírním koncertu G dur. Na základě analýzy formy, harmonie, klavírní stylizace a poznámek od první interpretky tohoto díla, Marguerite Longové, jsou zde formulovány závěry, podstatné pro získání výchozích interpretačních stanovisek. Ta jsou zde konfrontována s vynikajícími provedeními díla nejprve Marguerite Longovou a poté třemi renomovanými pianisty různých národností (Leonard Bernstein, Boris Krajný a Hélène Grimaud). Práci doplňuje CD dokumentující baskickou lidovou hudbu, jež byla jedním z výchozích inspiračních zdrojů Koncertu G dur a obsahuje také záznam rozebíraných nahrávek výše uvedených pianistů.
- Klavírní koncerty S. ProkofjevaAl-Ashhabová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-04Tato magisterská práce se zabývá klavírními koncerty Sergeje Prokofjeva. Je zaměřená nejen na skladatelovo dílo pro klavír a orchestr, ale i na životní osudy tohoto umělce. Poukazuje nejen na krásu a nadčasovost těchto skladeb, ale i na okolnosti vzniku Prokofjevových klavírních koncertů. Práce je rozdělena do pěti hlavních kapitol - každá kapitola zahrnuje jeden klavírní koncert. Na začátek práce navíc připojuji stručný životopis skladatele pro lepší orientaci čtenáře v daném tématu.
- Klavírní tvorba Josefa MyslivečkaSkleničková, Ráchel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato magisterská diplomová práce se zabývá Josefem Myslivečkem, českým skladatelem vrcholného klasicismu, ve své době jedním z nejslavnějších, se zaměřením na jeho klavírní dílo. Je určena případným interpretům jeho klavírních skladeb nebo pedagogům, kteří je zadávají svým žákům, a přibližuje charakteristické rysy a klíčové momenty jednotlivých rozebíraných skladeb.
- Lidová hudební tradice na LašskuSatinská, Tereza Joanna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Tato práce je studií zaměřenou na lidovou píseň a lidovou muziku na Lašsku. Snaží se přiblížit Lašsko z etnografického hlediska, a to i s pohledem na územní celek označován jako užší Lašsko se zaměřením na region Frýdlantska. Neodmyslitelnou součástí Lašska je jeho nářečí, které formuje charakter mluveného projevu, písní a je zcela jedinečné svou zvukomalebností. Proto je lašskému nářečí v práci věnována náležitá pozornost. Hlavní náplní práce je studie lašské lidové hudby. Podrobně popisuje různé typy lašských písní, jejich zvláštnosti a uvádí je do souvislosti s lidovým tancem, protože lidová píseň a lidový tanec tvoří na Lašsku jednotný celek. V Lašsku, stejně jako v sousedním Valašsku a dál v Moravském Slovácku existuje mnoho lidových kapel, nejčastěji cimbálových muzik. Repertoár místních CM tvoří převážně lašské písně a většina CM, vedle své vlastní umělecké činnosti, doprovází taneční a pěvecká vystoupení folklórních souborů. Z práce vyplývá, že hlavním posláním lidových kapel je udržení a zachování Lidové hudební tradice na Lašsku. Nezastupitelná role lidových muzikantů je zřejmá z kapitol, které popisují činnost muzik. Z kapitol mapujících muzikantské rody pak vyplývá hudební kontinuita mezi generacemi i provázanost rodů. Největší pozornost je v práci věnována rodu Kotků, jejich CM a především postavě významného místního muzikanta, zpěváka, učitele, sběratele a hudebního publicisty ? pana Štěpána Kotka.
- Luboš Sluka: Komorní tvorba pro violoncello a klavír se zaměřením na violoncellovou sonátuFialová, Terezie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-04Obsahem mojí magisterské ráce je komorní tvorba skladatele Luboše Sluky, ve které se zaměřuji pouze na skladby pro violoncello a klavír. Jedná se o shrnutí všech dosavadně vydaných skladeb, podrobněji se věnuji nejvýznamnějšímu dílu této kategorie, kterým je bezpochyby sonáta pro violoncello a klavír. Po krátkém životopise skladatele Luboše Sluky se zabývám formálním rozborem všech violoncellových skladeb, a následně vývojem sonáty vlastním názorem na její interpretaci. Používám zde nejen svého úsudku, ale také užívám srovnání mezi nahrávkami. V příloze je možno najít mimo jiné kompletní seznam již vydaných Slukových skladeb v nakladatelství Editio Musica Humana a partituru sonáty pro violoncello a klavír.
- Lukáš Sommer: 1984-2010Böhmová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Tato práce se zabývá skladatelem Lukášem Sommerem. Mapuje mladého komponistu, jeho začátky, jeho akademická studia a dává veliký důraz na jeho názory a "vzpomínky". Snaží se lehce odkrýt dnešní přicházející generaci autorů, jak oni vidí svět interpretů, svět na poli populární versus klasické hudby a v neposlední řadě konkurenci. V příloze najdete CD s ukázkami některých skladeb Lukáše (samozřejmě vše do roku 2010) a v textu řadu notových ukázek, abyste si i podle zápisu mohli udělat představu o skladateli.
- Malá Michaela: Magisterský koncertMalá, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Markéta Baranová Magisterský koncertBaranová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04
- Milarová Petra: Magisterský koncertMilarová, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07