Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle Klíčová slova "20.-21. století"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Filmová hudba ve 20. a 21. stoletíLasák, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-01Filmová hudba je součástí filmového umění a tvorby. Auditivní, zvuková stránka působení hudby na diváka je z hlediska emotivního působení filmu i z hlediska hloubky a intenzity uměleckého prožitku nenahraditelná. Filmová hudba je integrujícím komplementem filmové tvorby. Hudební skladatelé, kteří se zaměřili na kompozici filmové hudby dosáhli globálního úspěchu, zejména, pokud byla jejich hudba oceněna na mezinárodních soutěžích a festivalech. Nejprestižnější cenou za filmovou hudbu je ocenění Oscar, jinak také Cena Akademie (anglicky Academy Award), každoročně udělovaná americkou Akademií filmového umění a věd od roku 1935 za nejlepší filmovou hudbu.
- Skladby českých autorů pro sólový klarinetCoganová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-01Tato práce přináší ucelený pohled na skladby českých autorů pro sólový klarinet. Věnuje se dostupným skladbám 20. a 21. století a mapuje vývoj této specifické formy skladeb u nás. Přináší interpretační rozbory vybraných děl, autorské komentáře k jejich vzniku a historii. V práci jsou zmíněny druhy moderních technik hry na klarinet, jež se objevují v rámci těchto skladeb, a jejich možné způsoby provedení. Práce se zabývá tvorbou autorů v poválečném Československu, a to tvorbou Aloise Háby, Jana Klusáka a Jana Rychlíka. V rámci zkoumání repertoáru z 60. až 80. let 20. století se zabývá tvorbou českých autorů ve srovnání s tvorbou skladatelů působících mimo sovětský blok. Věnuje se práci Jiřího Pauera, Jindřicha Felda, Ivany Loudové, Sylvie Bodorové a dalších. V neposlední řadě mapuje vývoj po revoluci v roce 1989 a vliv nových uměleckých směrů na tvorbu pro sólový klarinet – minimal music, duchovní hudba, otevřené formy, divadelní prvky. Zkoumá v této souvislosti skladby autorů Jaroslava Šťastného, Marka Kopelenta, Pavla Zemka Nováka, Lukáše Matouška, Ivo Bláhy, Karla Husy a dalších. V této práci byl kladen důraz na objektivní a faktografická tvrzení, pokud možno podložená komunikací s autory a interprety samotnými. Tato práce se zabývá pouze skladbami pro klarinet in B a in A a záměrně se vyhýbá repertoáru pro basklarinet. Tato práce obsahuje katalog dohledaných skladeb s informacemi o skladateli, roku vydání nebo vzniku, časovém rozsahu, o interpretovi premiéry a interpretační náročnosti.