Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle Klíčová slova "americká kinematografie"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 30
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Adaptace Marguerite DurasNeničková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-02Ve své práci se věnuji tvorbě Marguerite Duras. Porovnávám dva filmy, jenž vznikly podle její předlohy. Oba režiséři zvolili naprosto odlišný přístup k látce francouzské autorky. Ve své práci analyzuji adaptované texty, jejich strukturu, postavy a hlavní motivy. Porovnávám, jak režiséři pracují s předloženou látkou, jak ji mění či případně, jak se filmovým médiem pokouší dosáhnout podobného efektu jako Duras v literatuře.
- Alenka v Matrixu:Raková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16V této práci se podíváme na určité analogie mezi filmovým příběhem Matrix (Lana a Lilly Wachowski, 1999) a klasickým příběhem Lewise Carrolla Alenka v Říši divů (vycházíme z českého překladu z roku 2018). (Film Matrix, kterým se budeme zabývat, je první díl tetralogie z roku 1999, nezabýváme se filmy Matrix Reloaded, ani Matrix Revolutions. Záměr práce byl stanoven před uvedením filmu Matrix Resurrections do distribuce). Cílem práce je vysledovat a pojmenovat dílčí podněty, které směřují hrdinu po trajektorii jeho cesty za poznáním. Dále prozkoumat svět postav, které jsou si mezipříběhově podobné a postihnout jejich úlohu v ději. Opírat se budeme o teorii mýtů, o sílu opakujících se archetypálních znaků, a o speciální teorie, které okolo kultu Matrixu vznikají.
- Coming-of-age: Dospívání jako žánr.Ondrušková, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Bakalářská práce se věnuje filmovému žánru coming-of-age, který tematizuje dospívání. Cílem práce je v její první části vymezit žánr coming-of-age a pojmout jej z hlediska vývoje filmů o dospívání, které jsou v žánrových studiích často nazývány teen nebo youth filmy. Přes stručnou historii žánru a vysvětlení kultu teenagerství práce přejde k vymezení charakteristik žánru coming-of-age jako samostatného žánru, ve kterém dospívání není doprovodný prvek filmu, ale celým jeho těžištěm. Dále práce rozdělí coming-of-age filmy podle věkových kategorií protagonistů a vymezí cílovou skupinu žánru. Praktická část bakalářské práce bude analyzovat tři filmy žánru coming-of-age z různých kulturních prostředí: americký film Osmá třída (2018), venezuelský film Příšerný vlasy (2013) a francouzský film Kočičky (2020). K analýze jsou vybrány čtyři tematické okruhy, které jsou pro vybrané filmy společné: sebe-identita, vztah s rodiči a rebelie, sexualita a romantické zájmy a nová fáze dospělosti. Na základě této „tematické mřížky“ bude práce analyzovat práci s coming-of-age žánrem, ve kterém je stěžejní hrdinova duševní cesta od krize identity ke svému vyspělejšímu já. Na základě poznatků z analýz vytyčuje práce obecnější kritéria, jakými jde s žánrem coming-of-age pracovat, respektive jakým způsobem tematizovat přechod do protagonistovy duševní dospělosti. Práce se zaměřuje zejména na budování postavy dospívajícího protagonisty, je proto určená primárně autorům, které žánr coming-of-age zajímá a chtějí se mu věnovat ve své tvorbě.
- Dramaturgická role rituálů ve filmech o rodiněAbsolonová, Ráchel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-17Práce rozebírá dva filmy o rodině: Výlet (2002) české režisérky Alice Nellis a filmovou adaptaci Blízko od sebe (2013) amerického režiséra Johna Wellse. Za pomocí analýzy struktury a žánru vycházející z metody od Davida Bordwella a Kristiny Thompson z publikace Umění filmu: úvod do studia formy a stylu a analýzy tématu metodou popsanou v knize Scénář pro 21. století od Lindy Aronson práce popisuje souvislost těchto tří aspektů s rituály spojenými se smrtí a zkoumá dramaturgickou roli rituálů, které film zobrazuje.
- Drazí běloši: Adaptace filmu na seriálCondé, Kassory Koureissy(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-15Cílem této bakalářské práce je analyzovat rozdíly mezi filmem Drazí běloši z roku 2014 a první řadou jeho seriálové adaptace z roku 2017. V první části práce je popsána historie filmové i seriálové verze a jejího tvůrce Justina Simiena. V další části jsou představeny kvantitativní a kvalitativní metody použity k identifikaci rozdílů mezi filmem a seriálem. Práce zkoumá narativní složky, funkce a indicie u obou verzí a následně hodnotí jejich přenos z filmu na seriál. Rozdíly mezi verzemi jsou v práci odůvodněny pomocí moderních teorií seriálové narace. Z analýzy výsledků vyplývá, že změny provedené při adaptaci do seriálové podoby spočívaly v potlačení charakterového vývoje filmových postav a také ve snaze pomoct divákům s orientací v ději.
- From good guy to psychoKuskova, Ksenia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Bakalářská práce analyzuje vývoj protagonisty v první řadě seriálu Mindhunter. Definuje pojem tradičního hrdiny v narativním příběhu a nastiňuje teorii cesty hrdiny Christophera Voglera. Věnuje se charakteristice antihrdiny jako jednoho z typů protagonistů. Práce se také zabývá obecnou definicí filmového žánru a stanoví základní rysy detektivního filmu a policejního dramatu. Stručně uvádí charakteristické vlastnosti protagonisty policejního dramatu. Cílem práce je demonstrovat, jak se z původně kladné postavy agenta Forda stane padouch, charakterizovat vývoj Holdena Forda z hlediska modelu cesty hrdiny a ukázat, v čem seriál Mindhunter splňuje a v čem porušuje žánrové konvence policejního dramatu.
- Horor v zajetí gender binary a snahy o únikKynčlová, Sára(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Horor jako žánr je příliš závislý na stereotypizaci. Postavy jsou často stereotypizované na základě genderu. Může horor existovat bez závislosti na tomto fenoménu? A jak by to mělo vypadat. Toto hodlám zkoumat ve své práci.
- Hrdinova cesta: Hledání sebe samaTrojanová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-17Ve svojí bakalářské práci budu zkoumat vnitřní stavbu několika filmů, jejichž tématem je cesta hlavní/ho hrdiny/ky k sobě samé/mu – hledání svobody, naplnění a odpovědí na palčivé otázky je(jí)ho života. Ráda bych zjistila, za jakých okolností může být struktura monomýtu, jak ji definoval Joseph Campbell ve svojí slavné knize Tisíc tváří hrdiny, funkční oporou i ve vyprávěních, která nejsou tak epická jako pohádky, hrdinské eposy, fantasy a další příběhy, pro něž je tato struktura typická. Budu analyzovat filmy Absolvent, Erin Brockovich, Útěk do divočiny, Sufražetka a Nadějná mladá žena.
- Japonská adaptace hororové knihy Kruh a její americký remakeDvořáček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-17Tato bakalářská práce porovnává původní knižní vydání japonského hororu "Kruh" a dvě z jeho filmových adaptací; japonskou a americkou, a to s pomocí analýzy přístupu jednotlivých autorů k příslušným verzím. Práce se konkrétně zaměřuje na postavy, narativ, téma, styl, nadpřirozený prvek a jejich srovnání v daných dílech.
- Komedie à la noirSmrkovský, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Tato práce podává základní zprávu o komediích à la noir, žánru kombinujícím komedii a noir. Jelikož se jedná o neobvyklou a autory zřídka využívanou synkrezi, nevznikl o ní doposud žádný rozsáhlejší odborný text. Výzkum tedy staví na odborné literatuře věnující se oběma žánrům odděleně a jedné knize, která je srovnává. Nejprve vzniká na základě výchozích žánrů teoretická predikce, jak mohou tyto filmy pracovat s postavami, dialogem a dějem. V praktické části jsou zmíněné prvky pozorovány ve snímcích Falešná hra s králíkem Rogerem, Big Lebowski a Správní chlapi. V závěru dochází k porovnání teoretických a praktických poznatků a naznačení dalšího možného postupu výzkumu.
- Komika ve společných dílech komediálního tria ZAZ (Zucker, Abrahams, Zucker)Struhala, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-02Ve své práci analyzuji vybrané filmy a televizní série komediálního tria Zucker, Abrahams, Zucker. Mým cílem je nalézt mezi filmovými prostředky ty, které jsou zdrojem komiky. Má práce se snaží pojmenovat příčinu komického účinku jednotlivých scén, nalézt mezi komediálními scénami společné znaky, či rozdílnosti a pojmenovat specifika komediálního rukopisu této autorské trojce.
- Kultovní dílo Kevina SmitheKocábek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-19Tato práce se zaobírá životem a dílem amerického scenáristy, režiséra a vypravěče Kevina Smithe. Především pak fiktivním universem zvaným View Askewniverse, které Smith svými filmy stvořil. Zároveň tato práce řeší otázku, zda je možné považovat Kevina Smithe za kultovního filmaře, co tento status znamená, jak jej filmový tvůrce může získat a jak udržovat.
- Mad men: štúdia jedného seriáluNevolníková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-18V bakalárskej práci Mad men: štúdia jedného seriálu, pojednávam o podmienkach, ktoré viedli k vzniku a výrobe seriálu Mad men. Doraz pritom nedávam len na ideový vznik a kreatívny proces, ktorý je za seriálom, ale aj na produkčné podmienky, ktoré seriálu umožnili vzniknúť a udržař si svoju kvalitu.
- Malé ženy ve filmových adaptacíchVeselá, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-17Tato bakalářská práce se zabývá filmovými adaptacemi knihy Malé ženy od Louisy May Alcott. Zohledněné filmy pocházejí z let 1917, 1918, 1933, 1949, 1994, 2018 a 2019. Práce nastiňuje jak různorodě lze přistoupit k adaptaci jediné literární předlohy, zároveň se však zabývá i prvky, které jednotlivé filmy spojují. Největší důraz je kladen na adaptaci Grety Gerwig z roku 2019, která je momentálně nejnovější.
- Metody introspektivního, nespolehlivého vyprávění ve filmu a literatuře na příkladu Klubu rváčů Chucka PalahniukaHaubert, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-17Tato bakalářská práce pojednává o metodách introspektivního, nespolehlivého vyprávění ve filmu a literatuře na příkladu románu Klub rváčů Chucka Palahniuka a jeho filmové adaptace režiséra Davida Finchera. S využitím strukturalistických, naratologických premis Seymoura Chatmana práce popisuje prostředky, kterými autoři těchto děl ukazují (sebe)destruktivní mysl bezejmenného, hlavního hrdiny.
- Monstra v hlavě Terryho GilliamaStará, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Bakalářská práce se věnuje monstrům a jejich povaze ve vybraných filmech scenáristy a režiséra Terryho Gilliama. Fantasijní světy, které ve svých filmech Gilliam tvoří, vždy zrcadlí realitu. Rostou z nevědomí hlavních hrdinů a ti se do svých imaginací buď utíkají před monstry schovat, nebo jim v nich čelit. Cílem této práce je nalezení monster ve filmech Brazil, Dobrodružství Barona Prášila, Král Rybář a Krajina přílivu a určení jejich povahy. Filmy byly vybrány na základě režisérova přístupu k vytváření fantasijních světů. Každý film používá jiný přístup a i povaha monster se tak liší. Zaměřila jsem se především na vztah monstra k hlavnímu hrdinovi. Podstatným při hledání a určování povahy monster pro mě byl výklad Daniely Hodrové, podle které se monstrem dají nazvat všechny fantastické bytosti. Při hledání původu monster je navíc použito přístupu analytické psychologie Carla Gustava Junga a to především kvůli jejich původu v nevědomí a mnohdy archetypové povaze. Tímto způsobem se mi podařilo ve výše zmíněných filmech nalézt monstra, jejichž monstrozita se netýká jen jejich vnějších znaků, ale má hlubší původ. Zjistila jsem, že povaha opravdových monster v těchto filmech je mnohdy skrytá a na diváka působí pouze podprahově. Hlavním zjištěním je, že pro výstavbu a funkci celého příběhu je nutný výlučný vztah mezi hlavním hrdinou a monstrem, kdy na sobě jejich existence bytostně závisí a vzájemně se ovlivňují. A dále původ fantasijního světa jako takového, kam hrdina před monstry buď utíká, nebo kam naopak musí dojít, aby jim čelil.
- Motiv sobectví a možnosti jeho zobrazení ve filmu Blízko od sebeNováková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-07Předkládaná bakalářská práce se zabývá hledáním motivu sobectví v americkém filmu Blízko od sebe z roku 2013 a prostředky zobrazení tohoto motivu ve filmovém díle. Tato práce není filmovou analýzou, jak by se mohlo zdát. Zaměřuje se na jeden konkrétní motiv, který ve filmu Blízko od sebe hraje ústřední roli, a ve vztahu k němu analyzuje do větší hloubky jednotlivé postavy, jejich motivace a u vybraných postav také jejich psychologický profil. V první části práce představuji rozebíraný film, autora scénáře a stručně i děj vybraného filmu. Ve druhé části práce se pokouším analyzovat dějovou strukturu filmu podle Lindy Aronsonové, dále roli jídla ve filmu jako filmové rekvizity, sexuální chování postav a také jejich psychické poruchy. Ve třetí části srovnávám filmovou adaptaci s její předlohou, kterou je divadelní hra stejného autora.
- Narativní postupy v mind game filmu devadesátých a raných nultých letDvorská, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-07Ve své práci se zabývám teoretickým vymezením a praktickou aplikací narativních postupů v mind game filmu. Primárním výchozím textem práce je The mind game film od Thomase Elsaessera. Ve své práci Elsaesserovu definici mind game filmu zasazuji do širšího kontextu změn diváckých očekávání, ke kterým na přelomu tisíciletí došlo. Dále se věnuji základním pojmům, které jsou pro mind game film klíčové, především hledisku, anagnorizi a různým formám nespolehlivého vyprávění. Na základě těchto poznatků volně definovaný pojem „mind game film“ kategorizuji do několika podskupin. Následně vybraný film z každé této podskupiny podrobuji detailnější analýze zkoumající narativní postupy typické pro tuto podskupinu.
- Proces vzniku divadelní inscenace ve filmu: existenciálně-tvůrčí drama umělceKlučková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Bakalářská práce představí výčet základních principů zobrazování divadelního prostředí ve filmu s důrazem na snímky, v nichž divadlo funguje jako aktivní činitel a stává se tak jedním z ústředních témat. Zaměří se na variace, které nabízí propojení divadelního prostoru s filmovými prostředky vyprávění u snímků, které sledují proces vzniku divadelní inscenace a hlavního protagonistu-umělce, pro něhož se vznikající divadelní tvar stává součástí vlastní existence. Příprava inscenace se prolíná s tvůrčím i osobním životem umělce, reflektuje ho, deformuje a následně zcela požírá. Podrobné analýzy tří vybraných celovečerních filmů sledují základní dramaturgické postupy zvoleného principu a snaží se vysledovat, jaké znaky tyto filmy sdílejí.
- Prvky žánru road movie s využitím subjektu rodiny v současné kinematografiiHonzková, Aneta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-18V teoretické práci se budu věnovat proměnám a práci se žánrem road movie, které se zabývají tématem rodiny. Road movie je sice mnohotvárný žánr, ale s přesně vymezeným pravidlem - z bodu A do bodu Z. Co se stane na cestě, to je otevřené. Na příkladu road movie, hlavně té současné, se dá demonstrovat, jak se vytrácejí naše závěry, sny a cíle. Co vlastně chceme, kdy to chceme, proč to chceme? Co hledáme. Naše generace se učí dosáhnout všeho a pokud možno hned. Co nejvíc a co nejrychleji. Ale to vede jen ke vzniků rebelů, antihrdinů, které známe z road movie. Stejně jako oni se vydáváme na cesty a pátráme po tom něčem "onom," co dá našemu životu smysl.