Procházet podle oponent "STEIDL, Pavel"
Nyní se zobrazuje 1 - 5 z 5
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Interpretace a postup při kytarových transkripcích loutnových skladeb S.L.WeisseSaidlová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-17Tato bakalářská práce pojednává o problematice způsobu čtení loutnových tabulatur a postupech při praktické realizaci kytarové transkripce skladby Tombeau S. L. Weisse. Cílem této práce je probádání různých poznatků v oblasti Weissova života, díla a interpretace Weissových skladeb na kytaru. Neméně důležitým účelem práce je shromáždění poznatků, které umožňují blíže specifikovat Weissův podíl a přínos při procesu konstrukční modifikace barokní loutny. V práci využívám srovnávací metody výzkumu, spočívající v analýze několika nahrávek různých interpretů Weissova díla. V závěru práce jsou shrnuty a formulovány klíčové poznatky, vztahující se k interpretaci Weissova díla.
- Klavírní skladby V. Kaprálové v transkripci pro dvě kytaryDvořáček, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Abstrakt Diplomová práce se věnuje tvorbě kytarové transkripce cyklu Pět klavírních skladeb Vítězslavy Kaprálové. V úvodní části jsou kapitoly věnované životu a dílu skladatelky Vítězslavy Kaprálové, historickému kontextu vzniku Pěti klavírních skladeb a analýze tohoto díla. Následuje kapitola pojednávající obecně o problematice kytarových transkripcí. Druhá část práce je věnovaná konkrétním úkonům při tvorbě transkripce jako jsou výběr tóniny, použití skordatury, či provedené změny oproti klavírnímu originálu. V části diskuse jsou naznačeny limity této transkripce a možnosti jejího dalšího rozvinutí. V příloze je pak přiložen kompletní notový materiál kytarové úpravy a CD s nahrávkou.
- Propagace klasické kytary napříč hlavními eprovskými centryŠolcová, Milena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato bakalářská práce se zaměřuje na období vývoje a propagace klasické kytary v Evropě od poloviny 18. století přibližně do roku 1800. V těchto letech docházelo k významným změnám nejen z pohledu obrození kytary, ale také ke konstrukčním inovacím nástroje, vyvíjel se i repertoár a nové metodické postupy. Jednalo se také o období přeměny kytary pětisborové na kytaru klasickou šestistrunnou. Zmiňuji také společenskohistorickou situaci nástroje, kdy docházelo k šíření vlivů mezi jednotlivými zeměmi, které se navzájem obohacovaly svými poznatky a experimenty. Cílem této práce je objasnit jakými způsoby a motivy docházelo k prosazení a ustálení klasické kytary v evropských zemích. V této práci jsem použila nejlepší dostupné literatury, především cizojazyčných knih The guitar and its music Jamese Tylera a Paula Sparkse či Stauffer and Co., kde autoři jsou Erik Pierre Hofmann, Pascal Mougin a Stefan Hackl. Dalšími zdroji jsou elektronické knihy a internetové portály.
- Transkripce díla Jana Antonína LosyhoKohoutová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Účelem této bakalářské práce je podnítit zájem o zařazení barokních skladeb původně psaných pro loutnu do repertoáru současných kytaristů. Především se jedná o skladby nejvýznamnějšího českého barokního skladatele pro loutnu Jana Antonína Losyho, který velkým dílem přispěl české loutnové hudbě a jejímu proslavení po Evropě. Významná část práce pojednává o vývoji nástrojů loutnového a kytarového typu a o odlišnostech ve stavbě a technice hry mezi těmito nástroji. To je zásadní pro hlubší pochopení souvislostí mezi těmito paralelně se vyvíjejícími nástroji a pro samotný přepis loutnových skladeb pro kytaru. Ve druhé části nastiňuje život a dílo J. A. Losyho a popisuje princip jednotlivých barokních loutnových tabulatur. Pro názornost se dále věnuje přepisu dvou tanců J. A. Losyho z francouzské loutnové tabulatury do moderní notace. Touto částí je poskytnut základní náhled do problematiky přepisu skladeb a je umožněno, aby čtenář sám byl po přečtení této práce schopen vyhledat rukopis a přepsat ho. Cílem práce je tedy rozšířit povědomí o loutně a skladbách pro ni a inspirovat více hudebníků k přepisu loutnových skladeb.
- Život a dílo Kaspara Josepha MertzaZavacký, Timotej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-06Táto práca sa zameriava na život a tvorbu jedného z najvýznamnejších skladateľov pre gitaru v ranoromantickom období a víťaza prvej medzinárodnej gitarovej súťaže. Práca sa sústreďuje na jednotlivé etapy Mertzovho života, charakter tvorby, koncertné vystúpenia, pohľady jeho súčastníkov, úspechy a prehľad tvorby. Cieľom práce je tiež poukázať na to, aký význam má Mertzova hudba a aký prínos to má pre gitaru dnes. V práci sa taktiež nachádzajú spomienky ruského šlachtica, gitaristu a organizátora prvej medzinárodnej gitarovej súťaže Nikolaja Petroviča Makarova, ktorý sa celý svoj život stretával s najlepšími gitaristami a skladateľmi v 19. storočí. Práve Mertza považoval za najlepšieho skladateľa, kterého stretol. V týchto spomienkach priblížil charakter Mertzovej tvorby, taktiež jeho osobnosť a význam. Posledná časť práce je zameraná na prehľad Mertzovho diela, charakter a interpretáciu jeho skladieb.