Procházet podle oponent "ŠIMONKOVÁ, Dagmar"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 21
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- B. Martinů - klavírní dílo - Sonáta pro klavírMašek, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-14V bakalářské práci na téma Bohuslav Martinů - klavírní dílo - Klavírní sonáta se budu zabývat z malé části skladatelovým životem, větší prostor hodlám věnovat komentářům nejhranějších, nejvýznamnějších sólových skladeb a nejvíce prostoru dostane autorova nejvýznamnější klavírní skladba - Sonáta pro klavír č. 1 z roku 1954. Také se budu zabývat problémem tzv. autentického provedení a pokusím se vysvětlit, co v mém pojetí znamená v uvozovkách psaná pravdivá, nebo ideální interpretace.
- Fenomén BarvyČáp, Rebecca(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06Ve své diplomové práci budu pojednávat o barvě. První kapitola pojednává o barvě z hlediska historického, o vývoji barevných varhan a o psychologických vlastnostech jedenácti základních barev. Tématem druhé kapitoly je poměrně vzácný jev známy pod jménem Synestezie - což je neurologická kondice umožnující vnímat barvy při poslechu hudby, nebo při čtení písmen čí čísel. Někteří skladatele, hudebnící a spisovatele měli tuto schopnost. Budu podrobnější pojednávat o dvou skladatelech pro které měla barva prominentní roli v jejich kompozicích: Alexander Skrjabin a Olivier Messiaen. Třetí kapitola pojednává o velkém "malíři hudby" Claudem Debussym, který vytvořil nesmírně koloristická díla a který měl velký zájem o vizuální umění. V poslední kapitole budu pojednávat o různých pianistech a o jejich názorech na klavírní zvuk a na produkci barev a témbru. Přílohy obsahují tabulky ilustrující psychologických vlastnosti tónin a různé kontrastující analogie barev a tónin. Zde také najdeme mnoho nákresů a fotografií.
- Fenomén barvy klavírního tónuJurčík, Vlastimil(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11Práce přináší rozřešení zásadní otázky, jak se můžeme objektivně dívat na proměnu barvy tónu klavíru pomocí modifikace úhozu klavíristy. Cílem je provést čtenáře tolika souvislostmi, aby pochopil podstatu tohoto jevu a nespoléhal se pouze na povrchní úsudek. K tomu je nutné najít základní elementy, prozkoumat je a poté je složit do výsledného slyšeného obrazu. Cesta vede od nutného pochopení pojmu barvy tónu přes rozbor mechanické části klavíru až k psychologii vnímání posluchače. Pro podložení některých logických úvah zmíníme také výsledky moderních výzkumů, které však náš logický úsudek nemohou nahradit.
- HISTORIE A VÝVOJ CHLAPECKÉHO SBORU BONI PUERIFišl, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11V mé diplomové práci se zabývám tématem, historií a vývojem českého chlapeckého sboru Boni pueri. Těžištěm práce shledávám v rozhovorech se sbormistry a klavíristy, kteří se sborem Boni pueri spolupracovali, či spolupracují. V rozhovorech se zabývám otázkami z oblasti dirigování, školy, ale také především klavírního doprovodu, který přináší svá úskalí a specifika.
- Ivana Čabalová Bakalářský klavírní recitálČabalová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04
- Klavírní tvorba Ludwiga van Beethovena v letech 1802-1812Marešová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Má bakalářská práce nese název Klavírní tvorba Ludwiga van Beethovena v letech 1802-1812. Toto období mě zaujalo hlavně proto, že asi od roku 1802 začíná Beethoven psát svým originálním stylem a v těchto deseti letech napsal mnoho klavírních skladeb. Práci jsem rozdělila do tří kapitol z nichž každá má tři podkapitoly. První kapitola se nazývá Ludwig van Beethoven v letech 1802-1812. Pojednává o politické situaci té doby, dále podrobněji o Beethovenově životě a nemoci v těchto letech a také o Beethovenově vztahu ke klavíru. Kapitola druhá se jmenuje beethovenova klavírní tvorba v letech 1802-1812.Formálně rozebírám nejprve variace a fantasie, klavírní sonáty a nakonec klavírní koncerty. V poslední kapitole, která je celá věnována sonátě f moll op. 57, se pokouším o hlubší rozbor skladby jak formální tak interpretační.
- Klavírní tvorba Maurice RavelaČabalová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04Cílem mé bakalářské práce bylo zpracovat klavírní sólovou tvorbu Maurice Ravela a jednotlivé skladby blíže charakterizovat. V úvodu práce zmiňuji Ravelovy oba klavírní koncerty a klavírní verzi symfonické básně La Valse jako kompozice, které jsem záměrně do samotného obsahu nezpracovávala. Vycházím z přesvědčení, že zmíněná díla svým rozsahem a námětem odpovídají samostatnému zpracování přinejmenším rozměrů stejných, kolik pozornosti jsem věnovala Ravelově tvorbě pro sólový klavír. Koncepčně jsem svou bakalářskou práci rozdělila do dvou stěžejních oddílů. V oddílu prvním chci seznámit s jednotlivými životními etapami Maurice Ravela, s jeho narozením, s počátky hudebního vzdělávání včetně prvních skladatelských pokusů, následně zmíním též Ravelovu opakovanou účast v soutěži o Římskou cenu, válečná léta a dalšími důležitými momenty v jeho životě. Záměrně jsem uvedla některé jeho orchestrální kompozice, především ty, jež sama hodnotím jako obzvláště významné a užitečné pro lepší souvislosti. Druhá část je zaměřená na Ravelovy skladby samotné, které jsem řadila v chronologickém sledu podle data vzniku. Zároveň také uvádím zdroje, které skladateli poskytly inspiraci nebo se staly celou uměleckou předlohou. Pro detailnější vhled však ještě před tím okrajově nastíním obecné znaky impresionistického období, a to nejen v hudebním umění. Dovolím si tu také provést srovnání se skladatelskou osobností Ravelova staršího souputníka, Clauda Debussyho, se kterým společně tvoří dvojici čelních představitelů francouzského hudebního impresionismu, přičemž jsem srovnání projala jako součást kapitoly věnované skladatelskému stylu Maurice Ravela. V závěru shrnu přínos jak pro mě samotnou a současně s ohlédnutím na předchozí obsah, v celkovém pohledu zpět, jmenuji aspekty, ke kterým má snaha směřovala.
- KoncertSmitková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06
- KoncertBečejac, Jelena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2007-06-06
- M.P.MUSORGSKIJ - obrázky z výstavy: Srovnání klavírní a orchestrální verzeMilarová, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04Tato bakalářská práce je analýzou klavírního cyklu Obrázky z výstavy Modesta P. Musorgského. Popisuje okolnosti vzniku skladby a její inspirační zdroj - obrázky a náčrty výtvarníka a architekta Viktora Hartmanna. Zabývá se také srovnáním této původní verze s orchestrální verzí Maurice Ravela a analyzuje stylové odlišnosti obou autorů. Okrajově zmiňuje též instrumentace jiných autorů. Vlastní rozbor se detailně zabývá formou a charaktery jednotlivých skladeb a jejich srovnáním s Ravelovou orchestrální verzí. Toto srovnání zachycuje změny oproti původní verzi, tempové a dynamické odchylky, specifičnost instrumentace a její vliv na charakter a stylovost celého díla.
- Martin Fišl Magisteský koncertFišl, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11
- Martin Levický - Magisterský koncertLevický, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04
- Michaela Marešová: Bakalářský koncertMarešová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Moděst Petrovič MusorgskijKapr, Robert(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-14Pojednání o vzniku a vývoji ruské národní hudby v 19. století, důležitosti tzv. Novoruské školy a Mocné hrstky, vypodobnění Modesta Petroviče Musorgského jako člověka i jako hudebníka. Jeho přínos světové hudbě se zdůrazněním vazeb na francouzské impresionisty i na Leoše Janáčka. Obrázky z výstavy jako součást světového klavírního repertoáru.
- Petra Milarová Bakalářský koncertMilarová, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04
- Přehled klavírního díla Sergeje Rachmaninova, jeho tématika a psychologické aspektyTimoščuk, Roman(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-14Předložená práce nabízí přehled klavírního díla ruského skladatele Sergeje Rachmaninova a pohled na tématiku a emocionální obsah jeho tvorby z hlediska jeho osobních prožitků.
- Sergej Prokofjev: Sonáty č.6, 7 a 8.Levický, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04Tato práce se zabývá Prokofjevovými klavírními sonátami z doby druhé světové války. V úvodu vysvětluji důvody své volby tohoto tématu a svůj vztah k Prokofjevově tvorbě obecně. První kapitola je Prokofjevovým stručným životopisem, který se soustředí především na jeho klavírní tvorbu. Hlavní část se věnuje rozboru Šesté, Sedmé a Osmé sonáty. Tato díla zde jsou probírána ze tří pohledů - z pohledu posluchače, skladatele a interpreta. Na závěr se práce zmiňuje o slavné interpretaci všech tří sonát Svjatoslavem Richterem.
- Stručná historie improvizace v hudběFišl, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2005)Datum obhajoby: 2006-06-14V mé diplomové práci se zabývám tématem hudební klavírní improvizace. Úvod patří vysvětlení pojmu improvizace. Stručná historie improvizace od nejstarších kultur až po raný romantismus se stává dalším důležitým bodem této práce. Její těžiště shledávám v rozhovorech s žijícími klavírními improvizátory, kteří své umění provádějí ať už profesionálně na koncertních pódiích, nebo pro svoji osobní potřebu sami doma.
- Tomás de Santa María a jeho Arte de Taner FantasíaŠmausová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Libro Llamado Arte de Taner fatasía je jediné známé a zároveň stěžejní dílo španělského dominikána Tomáse de Santa María. Tato kniha vydaná ve Valladolidu v roce 1565 je významným průvodcem hudby především 16. století a díky spolupráci Tomáse de Santa María se španělským skladatelem Antoniem de Cabezón je i výbornou učebnicí interpretace hudby tohoto renesančního velikána. I dnes traktát překvapuje svou systematičností a přehledností. Není totiž jen výbornou příručkou k praktikování varhanní profese, skládání, improvizaci a doprovodu podle tehdejších kontrapunktických pravidel a možností nástrojů, ale je stále aktuální především v částech, kde je řeč o držení rukou, vytváření tónu či rytmickém cítění. Santa María zasáhl i do historie prstokladu na klávesové nástroje. Jako první zmiňuje možnost užívání palce na černých klávesách, a to o celé století dříve než Carl Phillip Emanuel Bach. Díky edici oddělení muzikologie španělského ekvivalentu české akademie věd a vydání faksimile tohoto traktátu se kniha dostala do rukou široké veřejnosti.Této příležitosti jsem se rozhodla využít a předložit fakta o traktátu, uvést literaturu, která se knihou Arte de Taner Fantasía zabývá a pokusit se přiblížit některé z myšlenek Tomáse de Santa María.
- Veronika Šmausová: Bakalářský koncertŠmausová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07