Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "MARUŠÁK, Radek"
Nyní se zobrazuje 1 - 18 z 18
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autorské divadlo s dětmi a mládežíGréeová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-05-30Diplomová práce se zabývá autorskou inscenační tvorbou s dětmi a mládeží. Definuje, v čem je autorská tvorba pro kolektiv tvůrců přínosná, nahlíží ale zároveň i na její možná úskalí. Práce dochází k závěrům na základě popisů čtyř inscenačních procesů se dvěma skupinami studentů na základní umělecké škole. Díky získanému materiálu z praxe následně obecněji pojmenovává zásadní kroky, kterými je možné se inspirovat při tvorbě autorského divadelního tvaru s dospívajícími.
- Čínský mýtus Opičí král jako literární předloha pro práci v dramatické výchověŠvecová, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-07Tato diplomová práce hledá cestu propojení čínského mýtu Opičí král a dramatické výchovy. V první kapitole se dotkne některých aspektů problematiky využití literatury v dramatické výchově a hledá témata a možnosti mýtu jako literární předlohy napříč věkovými skupinami. Následující část je věnována mýtu, jeho historii a je směřována k mýtu čínskému s jeho specifiky a oblastmi, které úzce souvisí s mýtem o Opičím králi. Další kapitola popisuje a hodnotí projekt pro žáky třetích a čtvrtých ročníků středních škol, který usiloval o zprostředkování témat čínského mýtu Opičí král této věkové skupině metodami dramatické výchovy. Na základě studia mýtu i na základě praktické zkušenosti s projektem autorka vyvozuje, že mýtus Opičí král je vhodnou literární látkou pro dramatickou výchovu.
- Den, kdy se mi změnil životOplatková Rezková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-05-31Anotace Magisterská práce s názvem Den, kdy se mi změnil život, je výukovým programem pro žáky devátých tříd základní škol zaměřený na období Protektorátu Čechy a Morava. Prostřednictvím tohoto projektu se žáci seznámí s osudy čtyř dětí, jejichž životy významně ovlivnila druhá světová válka a holocaust. Jedná se o dějepisný projekt s využitím metod dramatické výchovy. Jeho možnou součástí je divadelní inscenace Anděl nepřišel?. V první části práce se zabývám teoretickými východisky včetně nabídky dramatických metod vhodných pro výuku dějepisu. V druhé části se věnuji popisu samotného projektu včetně scénáře a realizace na dvou základních školách. Cílem projektu je získávání a prohlubování dějepisných vědomostí a především vytvoření hlubšího vztahu žáků k tomuto tématu.
- Divadelní lektor v profesionálním divadleLišková, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-10Předložená diplomová práce se zabývá prací divadelního lektora v českém prostředí, představuje specifika i úskalí této profese a mapuje a popisuje příklady divadelních lektorů ve vybraných divadlech na území republiky. Teoretická část práce se zabývá proměnou funkce divadla a změnou role diváka. Dále se zabývá vztahem mezi výchovou a umění a možnostmi uměleckého lektorství, vymezením pojmu divadelní lektor a jeho možností práce. Praktická část se zabývá popisem vybraných konkrétních divadel a jejich edukačních aktivit. Na závěr je popsána autorčina praktická zkušenost v Divadle pod Palmovkou.
- Dramatická výchova jako samostatný vyučovací předmětBlahůšková, Marcela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-04Diplomová práce se věnuje problematice dramatické výchovy na druhém stupni základní školy. Cílem práce bylo jednak zmapování situace na brněnských základních školách, jednak specifikace faktorů, které v praxi umožňují úspěšné začlenění dramatické výchovy do výchovně vzdělávacího procesu na druhém stupni základní školy, a také hledání cesty, jak využívání potenciálu dramatické výchovy na druhém stupni základní školy rozšířit. Východiskem práce byl výzkum autorky na brněnských školách, data získaná z 83 škol jsou zpracována do sumářů a tabulek. Autorka zachycuje kromě číselných výstupů také zkušenosti pedagogů i ředitelů škol s výukou dramatické výchovy jako samostatného předmětu na 2. stupni i se vstupem dramatické výchovy do školy. Kromě přehledu faktorů, ovlivňujících úspěšnost zavádění i vyučování dramatické výchovy nabízí práce v závěru návrh rámcového plánu začlenění dramatické výchovy do života základní školy, vytvořený na základě informací, získaných z výzkumu i zkušeností autorky.
- Dramatická výchova ve výuce kanonických děl na střední školeŘezáčová, Bára Meda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Tato diplomová práce se zabývá možnostmi uplatnění metod dramatické výchovy ve výuce kanonických literárních děl v systému vzdělávání středoškolských maturitních oborů. Na základě vlastního výzkumu popularity konkrétních titulů českého literárního kánonu se autorka tomuto tématu rozhodla věnovat na konkrétních příkladech dvou nejméně oblíbených děl, a to Máje Karla Hynka Máchy a Babičky Boženy Němcové. V první části práce se autorka zabývá literárněteoretickým vymezením pojmu literárního kánonu, jeho pozicí a funkcí v daném systému vzdělávání. Na základě vlastních zkušeností z realizací lekcí, teoretické konfrontace cílů vzdělávání v oblasti literárního kánonu s principy dramatické výchovy autorka popisuje používané metody dramatické výchovy, jejich přínos pro výuku kanonické literatury a vymezuje také obecné hodnoty a principy jejich uplatňování při výuce literárního kánonu.
- Dramatické metody ve vyučování mediální výchovyStonová Prančlová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-05-31Diplomová práce zkoumá možnosti využití dramaticko výchovných metod ve vyučování témat mediální výchovy. Diplomová práce má dvě části. První část je teoreticky zaměřena na vymezení tří oblastí - médií, mediální a dramatické výchovy. Tato část práce tedy podrobněji nastiňuje, co jsou masová média, mediální komunikace, jaký je vliv médií. Vymezuje mediální výchovu jako průřezové téma a popisuje její tematické okruhy a obsah. Pojmenovává principy, metody a obsah dramatické výchovy a současně naznačuje, jakým způsobem je možné využít metod dramatické výchovy při výuce mediální výchovy a proč tak vůbec činit. Druhá část práce obsahuje scénáře a reflexe realizací programů věnovaných vybraným tématům mediální výchovy. Scénáře jsou doplněny o stručné vymezení mediální problematiky, které se daný program věnuje - objektivní a vyvážené zpravodajství, mediální stereotypy a reklama. Scénáře programů i reflexe realizací ověřují a hodnotí funkčnost využití konkrétních dramaticko výchovných metod ve vyučování témat mediální výchovy.
- Eva Machková a konstituování české moderní dramatické výchovyDemjanovičová, Soňa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-04Eva Machková a konstituování české moderní dramatické výchovy Tato diplomová práce je dokumentem o významné osobnosti v oblasti české dramatické výchovy, Evě Machkové. Zaměřuje se především na činnost Evy Machkové v letech 1960 až 1990, kdy se konstituovala česká moderní dramatická výchova. Práce je rozčleněna na tři časová období, ve kterých je v kontextu vývoje české dramatické výchovy sledován přínos Evy Machkové coby redaktorky, teoretičky, organizátorky dětských národních divadelních přehlídek, dramaturgyně, autorky mnoha odborných publikací atd. Práce se podrobněji věnuje publikační a redaktorské činnosti Evy Machkové; v šedesátých až sedmdesátých letech se jednalo o vydávání odborného periodika Divadelní výchova, v sedmdesátých a osmdesátých letech o nemalý počet odborných publikací z různých oblastí dramatické výchovy.
- Jiná cesta k výuce literatury na gymnáziuSlepičková, Vendula(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-06Tato práce se pokouší pohlédnout na metody a techniky dramatické výchovy z pohledu gymnaziálního učitele předmětu Český jazyka a literatura. Úvod odpovídá na otázku Proč hledat jinou cestu k výuce literatury na gymnáziu. První kapitola pak hledá v současném systému (Rámcový vzdělávací program, státní maturita) možnosti uplatnění metod a technik dramatické výchovy v hodinách literatury. Další kapitola už je věnována teorii metod a technik dramatické výchovy, i toho, co je dále označováno jako větší výukové celky. Třetí kapitola obsahuje konkrétní návrhy, jak lze metody a techniky dramatické výchovy využít v praxi při vyučování literární výchově. Jedna podkapitola se věnuje znovu menším celkům, v druhé najdeme návrhy velkých výukových celků pro jednotlivé ročníky gymnázia vycházející z probírané literatury ? Othello, Maryša, Proces a Nesnesitelná lehkost bytí. V závěru práce hodnotí potenciál a upozorňuje na úskalí použití těchto metod v hodinách literatury.
- Možnosti využití divadelní masky při práci v dramatické výchově s dětmi nad 12 letFerklová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-09-12Tato magisterská práce se věnuje použití divadelní masky při práci s dětmi v dětském divadelním souboru. Práce se zaměřuje na smysl a funkci masky, specifika hraní s maskou a zásady používání masky při práci s dětmi. Dále se zabývá praktickým použitím divadelní masky a to konkrétně prací s larvální, charakterní a neutrální maskou. Práce také popisuje charakteristiku a specifika hraní s jednotlivými druhy masek a zaměřuje se na to, co jednotlivé masky nabízí dětem, co se tedy díky nim děti učí. Součástí kapitol je i metodický postup a konkrétní příklady cvičeních pro práci s maskou.
- Mravní výchova jako součást obsahu dramatické výchovyNěmecká, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Diplomová práce se věnuje problematice mravní výchovy v souvislosti s výchovou dramatickou. Zdůvodňuje, jakými způsoby a proč je výhodné začleňovat mravní výchovu do obsahu dramatické výchovy. Objasňuje efektivitu postupů dramatické výchovy ve vztahu k morálnímu vývoji. Dokládá kvality dramatické výchovy vzhledem k dosahování kompetencí požadovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V praktické části předkládá konkrétní návrh lekcí dramatické výchovy, které mají za cíl podporu morálního rozvoje dětí ve třetím až pátém ročníku základní školy.
- Poetika pohádek Jana Wericha v divadle hraném dětmiPavlíčková, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-05-27V úvodní části diplomové práce se autorka zabývá zejména problematikou autorské pohádky, poté se zaměřuje na pohádkovou tvorbu Jana Wericha. Z jeho knihy Fimfárum vybírá tři pohádky. Následně provádí rozbor pohádek na základě komparace s jejich původními protějšky, které byly Janu Werichovi inspirací. Z něj vyvozuje principy pohádkové tvorby uvedeného autora, její poetiku. Ve třetí části práce se věnuje rozboru dramatizací uvedených pohádek, které byly inscenovány dětskými divadelními soubory. Autorka zde sleduje, do jaké míry se dramatizátorům podařilo přenést poetiku pohádek Jana Wericha do divadelních inscenací a jakým způsobem to činí.
- Problematika severoamerických indiánů a její možnosti v tématech lekcí DVSton, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-04Abstrakt Práce přináší několik příkladů česky (respektive slovensky) vydané literatury věnované indiánům Velkých plání USA, či přímo literatury indiánské. Vybraná beletristická, populárně-naučná a odborná díla jsou potom podněty pro úvahy nad problematikou severoamerických indiánů a našeho dnešního vztahu k ní a také nad jejími případnými analogiemi s našimi současnými tématy, problémy. Problematika je zpracována v návrzích lekcí, projektů dramatické výchovy. Práce je členěna do tří kapitol. Každá kapitola je věnována příběhům, problematice jednoho indiánského kmene. Dramaticko-výchovný projekt každé kapitoly je potom určen jedné věkové kategorii (předškolní, mladší školní a starší školní věk). Dvě kapitoly zpracovávají indiánskou mytologii, třetí kapitola se věnuje vztahům a konfliktům indiánů a bílých osadníků (především v průběhu devatenáctého století) a zpracovává literaturu indiánům věnovanou.
- Romské pohádky - cesta k překonání předsudkůPonížilová Koutová, Lubomíra(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2009-01-06Tato práce navazuje na bakalářskou práci napsanou v roce 2004. Na základě závěrů, ke kterým jsem došla před čtyřmi lety, hledám cesty, které by děti a mládež seznámily jednak s romskou pohádkou, ale skrze ni také s romskou kulturou a romským naturelem. Práce je inspirována knihami romských pohádek, které u nás zatím vyšly, navazuje na práci bakalářkou věnující se převážně pohádkám neupraveným, které z autentického vyprávění zaznamenávala romistka Milena Hübschmannová, a obšírněji se věnuje pohádkám dalším, tentokrát už autorským. Ze slovenštiny přeložená je kniha romské autorky Eleny Lackové a v češtině vyšla už v šedesátých letech kniha Mileny Voříškové, ryze autorské jsou pak také pohádky Hany Doskočilové. Pro každou věkovou skupinu se hodí pohádky jiné. Specifickou přípravu a výběr textu pak vyžaduje homogenní skupina romských dětí.
- Uplatnění metod dramatické výchovy při výuce češtiny jako cizího jazykaLažanová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-07Tato práce pojednává o možné metodě výuky češtiny jako cizího jazyka s prvky dramatické výchovy. Mapuje osobní zkušenosti při práci se skupinou cizinců jazykové školy Jeviště a popisuje strukturu kurzu češtiny jako cizího jazyka a jeho výsledné divadelní představení.
- Vyučovacie štýly učitelov dramatickej výchovyPoluchová, Denisa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Diplomová práca prináša informácie o vyučovacích štýloch a ich kategorizácii. Venuje sa sebareflexii ako kľúčovej kompetencii učiteľa. Popisuje špecifiká profesie učiteľa dramatickej výchovy. Empirická časť diplomovej práce je zameraná na pozorovanie vyučovacích štýlov vybraných učiteľov pri vyučovaní dramatickej výchovy. Ďalej analyzujeme vyučovací štýl každého učiteľa a spoločne výsledky reflektujeme. Ako východisková teória k zisťovaniu vyučovacích štýlov bola zvolená publikácia Fenstermachera a Soltisa: Vyučovací styly učitelů.
- Využití metod dramatické výchovy v tematickém okruhu "Lidé a čas" na 1. stupni základní školyŽáčková, Romana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2005)Datum obhajoby: 2006-01-11Diplomová práce je návrhem využití metod dramatické výchovy v tematickém okruhu Lidé a čas na I. stupni ZŠ. Tento tematický okruh je součástí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Toto vymezení je zakotveno v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Je zpracováno pět vyučovacích bloků pro jednotlivé ročníky I. stupně, ve kterých se pracuje především metodami dramatické výchovy. Blok pro 1. ročník je zaměřen na roční období, blok pro 2. ročník na rodinu a rodinné oslavy, v bloku pro 3. ročník se pracuje s časem jako fyzikální veličinou, blok pro 4. ročník je úvodem do učiva o středověku a v 5. ročníku je v bloku shrnuto historické učivo a pracuje se s pojmem budoucnost.
- Význam scénografie v divadle hraném dětmiČmelíková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-05Tato diplomová práce je teoretickou úvahou nad scénografií v divadle hraném dětmi opírající se o příklady z praxe. Potvrzuje, že scénografie je úzce provázána s dramaturgickou i režijní složkou celého tvůrčího procesu a je plnohodnotnou částí přípravy konkrétní inscenace. Analyzuje divadelní prostor, vzájemné vazby mezi jevištěm a hledištěm, různá prostředí, jednotlivé scénografické prvky a vnější činitele, kteří tvorbu scénografie v divadle hraném dětmi ovlivňují. Práce dokládá, že z těchto činitelů nejvíce určující jsou specifika dané skupiny a osobnost vedoucího. Dále práce zkoumá, jak technické a materiální podmínky ovlivňují tvorbu scénografie inscenace. Dochází k závěru, že omezené podmínky sice kladou do cesty divadelnímu projektu a scénografii zvláště jisté překážky, ale ty jsou pouze výzvou k hledání kreativního řešení.