Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "GLOGR, Karel"
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Alban Berg "Vojcek" - komplexní scénografický projekt operyVaněk, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-01-11V této bakalářské práci se zabývám vlastním vizuálním zpracováním opery Wozzeck (1926), kterou napsal rakouský skladatel Alban Berg na základě fragmentů hry Woyzeck (1836-1837) od německého spisovatele a vědce Georga Büchnera. V první části rozebírám inscenaci Wozzeck z roku 1959 od režiséra Františka Pujmana v Národním divadle se zaměřením na výpravu, kterou dělal František Tröster. Tato část zahrnuje reakce kritiky a popis výtvarného řešení inscenace. V druhé části této práce se zabývám vlastním zpracováním Wozzecka (s přihlédnutím k anglickému překladu libreta). Neomezuji se zde pouze na scénografickou/kostýmovou práci, ale popisuji také průběh práce na fiktivní inscenaci od pojmenování řešených problémů a ukázání jejich řešení v jiných inscenacích k finální podobě scénografie i kostýmů. Pro lepší ilustraci metod použitých F. Trösterem v první části i v mém vlastním řešení v části druhé je celá práce doplněna fotografickou a obrazovou přílohou.
- Carl Orff: "Chytračka" - komplexní scénografický projektKharchevka, Vasylyna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-04Ve své bakalářské práci se budu zabývat operou Carla Orffa "Chytračka" podle pohádky bratrů Grimmů. Její filozofickou a morální ideou, dějem, postavami a jejich rolí ve hře. Dále půjde o popis mých modelů a obrázků, toho, co reprezentují, a jejich symboliky.
- G. Puccini: Bohéma /komplexní scénografické řešení/Grňáková, Aneta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-11V tomto textu je popsána práce na akademickém úkolu, jehož zadáním bylo scénografické pojetí opery Giacoma Pucciniho LA BOH ME. První část práce je věnována historii vzniku opery, v druhé části zmiňuji inspirační zdroje a na závěr uvádím svou scénografickou a kostýmní koncepci.
- Komplexní scénografický projekt Charles Gounod: FAUSTForstová, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-09Má bakalářská práce je především studií různých kostýmních pojetí faustovského tématu. Srovnávám vybrané operní zahraniční inscenace od konce 18. století až po současnost. Výběr zpracovaných představení se odvíjel hlavně od existence zachovaných obrazových materiálů a divadelních kritik. Snažila jsem se postihnout proměnu kostýmní tradice a zároveň zjistit, co z původního pojetí zůstalo v kostýmu zřetelné dodnes. Pro sledování proměny kostýmu v průběhu doby se nejlépe hodil kostým Mefistofela. Ve druhé části práce se zabývám explikací své koncepce scény a kostýmu Gounodovy opery Faust a Markétka.
- Komplexní scénografický projekt Charles Gounod: FAUSTKarásek, Jiří(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-09V této bakalářské práci srovnávám několik odlišných koncepcí zahraničních operních inscenací dotýkajících se tématu Fausta v průřezu posledních třiceti let, což slouží jako základ a jako měřítko pro mou praktickou část bakalářské práce. Inscenace jsou porovnávané očima dnešního publika, jsou konfrontovány s domněnkami a poznámkami teoretiků divadla. Krátce se pozastavuji nad produkcí opery v netradičních prostorách. Analyzuji vizuální kódy jednotlivých představení a snažím se rozpoznat, co je pro zpracování opery tohoto typu přínosné. V druhé části této práce letmo zmiňuji historii Gounoda a jeho opery. Poté vysvětluji samotnou koncepci mého pojetí Fausta a jeho výklad, dopodrobna rozepisuji významy a zpracování kostýmu a scény včetně letmého vysvětlení technologického konceptu.
- Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček KÁŤA KABANOVÁAkhmetzhanova, Polina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Cílem této bakalářské práce je vytvořit a popsat komplexní scénografickou a kostýmní koncepci opery Leoše Janáčka Кáťa Kabanová , která vznikla na půdorysu hry A. N. Ostrovského Bouře. Kromě popisu práce a vlastní koncepce, obsahuje tato diplomní práce také vybrané okamžiky ze života a tvorby skladatele, které mi připadaly vzhledem k tématu důležité - podmínky a příčiny vzniku obou děl - opery Káťa Kabanová i dramatu Bouře, včetně důležitých prvků ruské reality oné doby, sociální kupecké třídy a kompendiu pravidel, kodexu Domostroj. Dále se zabývám rozdíly mezi operou a její předlohou, tématem hudebního bohatství opery a jejími různými prezentacemi v Čechách, na Moravě i v zahraničí. Práce také obsahuje krátkou synopsi námětu opery. Při popisu praktické části vyprávím o svém vztahu k dramatu i opeře, popisuji proces vzniku scénické i kostýmní koncepce a také to, co mě k nim vedlo a co inspirovalo. Součástí práce je popis každého kostýmu a podrobný scénosled.
- Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček VĚC MAKROPULOSSemotánová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Tato bakalářská práce pojednává o jedné z pozdních oper Leoše Janáčka Věc Makropulos, jež byla vytvořena podle stejnojmenné divadelní komedie Karla Čapka. V práci se autorka zabývá kontextem vzniku opery, podobou libreta v porovnání s divadelní předlohou, možnostmi interpretace prostřednictvím osobního přístupu. Značnou část práce tvoří autorčiny osobní postřehy a poznámky, případně interpretační východiska, těžiště práce pak spočívá ve vlastním scénografickém řešení operního zpracování.
- Leoš Janáček: "Jenůfa" - komplexní scénografický projektJustichová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-21Cílem mé bakalářské práce bylo komplexní scénografické řešení Janáčkovy opery Jenůfa. Ve své práci jsem se snažila najít principy lidového divadla v kontextu dnešní moderní společnosti. Hlavními motivy použitými v mé práci byl kontrast hmoty a detailu, které jsem uplatnila jak ve scéně, tak v kostýmu.
- Richard Strauss "Salome"Pangrácová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-23Tématem práce je scénografický projekt pro operu Richarda Strausse „Salome“. Cí-lem je objasnit čtenáři problematiku inscenování tohoto příběhu. Text je rozdělen do tří částí. V první se věnuji tématu Salome napříč historií i žánry a snažím se analyzovat proměny původně biblického příběhu v sociálně-politickém kon-textu. V druhé části se zabývám problematikou ztvárnění Salome na jevišti. Rozebí-rám detailně Wildeův text a jeho transformaci do operního libreta, poté na konkrétních příkladech realizací popisuji úskalí, se kterými se inscenátoři musí vypořádávat. Na závěr se dostávám k vlastnímu scénografickému projektu. Obhajuji svou interpretaci, píši o inspiračních zdrojích či motivacích, které mě vedly k danému řešení a popisuji fungování celé inscenace v jednotlivých situacích.
- Scénografie hudebního divadla. Opera B. Martinů a G.Neveuxe "Julietta" - komplexní scénografický projektBrotánková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-05Tato práce si klade za cíl v teoretické rovině rozebrat způsob nahlížení Bohuslava Martinů na hudební tvorbu ve spojitosti s jeho scénickými divadelními díly. Soustředí se na skladatelovy poznámky o soudobém scénování opery a obecně vůbec o smyslu opery. Srovnává jeho uvažování s tehdejšími tendencemi surrealistické avantgardy týkající se scénografiie. Zabývá se přenositelností surrealistických principů na jeviště, jejich dramatickým potenciálem a odlišným přístupem čelních představitelů české surreálné avantgardy k této problematice. Druhá část práce se zastavuje u interpretace opery Julietta (Snář) a rozebírá možnosti jejího scénografického a kostýmního řešení.
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna - komplexní scénografický projektJosková, Radka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-08Práce se zabývá operou Kouzelná flétna. V první části autorka sleduje inscenační styly ve světě a srovnává výtvarné koncepce. Zejména si všímá využití rámcování a jeho smyslu. V druhé části popisuje vlastní pojetí opery, vnímání hudby a libreta jako celku a komplexní scénické a kostýmové řešení.
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna - komplexní scénografický projektČačko, Jozef Hugo(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-08Práca sa zaoberá kompletným spracovaním inscenácie po výtvarnej, významovej a dramatickej stránke. Rozborom už existujúcich inscenácií na Slovensku, mojím subjektívnym pohľadom na konkrétne divadelné stvárnenia po scénografickej a kostýmovej stránke ako aj komplexným rozborom môjho konceptu a výtvarného prejavu. Riešením dramatických situácií v priestore, charakteristík postáv. Hudby a jej vnímania a použitia. Celistvým vnímaním skladby, libreta a nálad v daných obrazoch.