Katedra autorské tvorby a pedagogiky / Department of Authorial Creativity and Pedagogy
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra autorské tvorby a pedagogiky / Department of Authorial Creativity and Pedagogy podle vedoucí "ČUNDERLE, Michal"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 20
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Drama identityJanković, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-24Drama identita: cesta k autorství je práce, která reflektuje autorovu cestu ze Srbska do Česka, od medicíny k vlastní tvorbě. Součástí této práce je popis cesty k písničkářství, cesty k divadlu a cesty k filmu. Obsahuje reflexe, sebereflexe, autorovy úvahy a popisy jednotlivých tvůrčích procesů a projektů. Zkoumá autenticitu, která se skrývá ve střetu balkánské a české kultury. Drama identity jako metafora zkoumání, objevování a budování identity, jak autorské, tak civilní.
- Drama jako možná cesta k osobnostnímu rozvojiBesta, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-10-12Cílem této diplomové práce je zdokumentovat a shrnout autorovu zkušenost s dramaterapií, pedagogikou a s nimi souvisejícím rozvojem osobnosti. Zkušenosti popsané v této práci zahrnují zkušenosti z dramaterapeutického výcviku DvT, psychoterapeutického centra v Americe, pražské základní školy a libereckého gymnázia. Autor si prošel v rámci těchto zkušeností několika rolemi. Nejdříve jako účastník a klient, potom jako dramaterapeut a nakonec jako vedoucí dramatické výchovy. Text si dává za cíl srovnat tyto rozdílné zkušenosti a pokusit se v nich najít styčné téma: sebe/tvorba zdravé osobnosti. Uvádí zde jak své konkrétní, praktické zkušenosti, tak i teoretické a myšlenkové okruhy poznaných přístupů a z obojího se snaží vyvodit vlastní poznatky. Tato práce si již svým názvem pokládá otázku, zda je drama možný nástroj k práci s osobností a na osobnosti.
- Odebráno
- Fenomén tichaSuchanová, Simona(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-17Tato práce reflektuje dosavadní hudební dějiny její autorky, Simony Suchanové. Skrze vypravování o minulém zkoumá autorka svoje možnosti dalšího, budoucího, směřování. Práce jí taktéž slouží jako příprava pro její závěrečné autorské vystoupení na Katedře autorské tvorby a pedagogiky na DAMU. Nechává tak čtenáře nahlédnout do svého dřívějšího života a zve k pouti až před diváky, na jeviště.
- Hlas autorityŠtauberová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-21Cílem této diplomové práce je zdokumentovat vlastní zkušenost s prací s hlasem, hlasovou a řečovou přípravou a pedagogikou těchto disciplín. Základním východiskem pro práci se stal psychosomatický přístup tak, jak mi byl prezentován na Katedře Autorské Tvorby a Pedagogiky, a především tak, jak jsem ho sama v průběhu magisterského studia interpretovala. Text si dává za cíl ukázat, jak důležitou roli hraje hlas v životě člověka, jak moc může vypovídat o jeho osobnosti i aktuálním rozpoložení a jak dalece lze s hlasem pracovat, přestože stále zůstává pro mnohé z nás tento jeho potenciál skrytý. Uvědomění si tohoto potenciálu a objevení chuti ke zkoušení si a okoušení svého hlasu jsou dva základní předpoklady vědomé práce s hlasem. V rámci praktické části jsem se zabývala možnostmi pedagogiky této psychosomatické disciplíny za hranicemi katedry, potažmo fakulty a školy. Mým hlavním studijním zájmem se stal výzkum hlasové přípravy ve spolupráci s různými skupinami, u kterých hlas hraje významnou roli – vojenskými veliteli, vychovateli a pedagogy, a ochotnickými herci. Při vedení seminářů jsem si ověřovala nejen funkčnost různých postupů a hlasových cvičení, ale prohlubovala jsem i svou pedagogickou praxi, učila se naslouchání a zcitlivování vůči hlasům ostatních a ověřovala si vlastní hlasové i rétorické možnosti a schopnosti. Název práce, Hlas autority, odkazuje k autoritě přirozené, která je autentická a vědomě autorská, a zejména pak k hlavnímu cíli celé práce představit možnosti hlasové přípravy lidem, kteří zastávají důležité veřejné funkce. Každá zdravá a vyspělá společnost potřebuje hlasy, které jsou slyšet, které v ní rezonují, které ji uvádějí a udržují v pohybu, které mají moc přinést změnu. Tak se stává výchova k hlasu výchovou k osobnosti.
- Hra je hra je hraPurmová, Bára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-30Tato práce se zabývá potřebou hry v procesu tvorby a zkoumá hranice a rozsáhlost pojmu hra. V osobní rovině popisuje autorčiny zkušenosti z přípravy a natáčení autorského filmu Případy Léona Cliftona. V rovině teoretické porovnává přístup ke hře v dílech dvou literárních autorů: Alfonse Bohumila Šťastného a Gertrudy Steinové.
- Jak animovat tělo?Ilinskaya, Olga(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-01-27Cílem této práce je prozkoumat mechanismy dopadu amatérského tance na spojení mezi mozkem a tělem. Do vlastního výzkumu byli zapojeni členové neprofesionální taneční skupiny pro dospělé, kteří trénují pod mým vedením 3 roky, a to od září 2016 až do současnosti. V první části naší práce jsme zkoumali vztah moderního člověka s jeho tělem. Zvážili jsme vliv kultu těla a bodypozitivity na to, jak člověk hodnotí své tělo. Zvážili jsme také několik psychologických praxí, pomáhajících obnovit vztah ke svému tělu a začít se o něj starat. Ve druhé části jsme nahlíželi na tanec jako na komunikační kanál mezi člověkem a jeho vlastním tělem. Tanec jsme považovali za jeden ze způsobů jednoduché a intenzivní komunikace s vlastním tělem. Probrali jsme příležitosti, které choreografie dává nejen profesionálům, ale také amatérům, zjistili jsme rozdíly mezi technikou výuky tance při práci se začátečníky a profesionály, zaznamenali jsme výsledky pravidelného cvičení. Když mluvíme o výsledcích, máme na mysli nejen fyzické úspěchy, ale také hmatatelné změny v každodenním životě. Prozkoumali jsme několik způsobů interakce mezi učitelem a dospělými studenty, zjistili jsme, proč je skupinové cvičení vhodnější než individuální cvičení, vypracovali jsme bezpečnostní požadavky na školení s neprofesionály. Podrobně jsme prozkoumali výsledky průzkumu mezi účastníky dospělé skupiny neprofesionálů, kteří pravidelně tančí 3 roky. Ve třetí části naší práce jsme prozkoumali výsledky provedeného výzkumu a zjistili, že tanec je schopen pomoci obnovit spojení se svým tělem. Průzkum účastníků skupiny ukázal, že v průběhu 3 let se jejich vztah k tělu změnil: pokud před začátkem tanečních lekcí vnímala převážná většina studentů svá těla spíše negativně, nyní k popisu svých těl používají většinou pozitivní adjektiva. Průzkum účastníků jasně ukázal, jak tanec v dospělém věku může ovlivnit všechny ostatní oblasti života. Po třech letech výuky si studenti všimnou významného zlepšení koordinace pohybů, zvýšení vytrvalosti, rozvoje pružnosti, zmizel strach a panika před něčím novým. Samotný přístup k lekcím se mezi členy skupiny také významně změnil: namísto předvídání tvrdé práce a úkolů, „které nelze udělat“ čekají na „setkání se sebou“, skvělou náladu, příležitost učit se něco nového a dát svému mozku důvod k vytvoření dalšího řetězce neurálních spojení. Náš výzkum tak jasně ukazuje pozitivní dopad tance na spojení člověka s jeho tělem. Účastníci skupiny respondentů se stali aktivnější, zdravější, pozitivnější a vyrovnanější. Všechny tyto faktory nakonec určují celkovou úroveň spokojenosti se svým vlastním životem a míru psychické pohody každého člověka.
- Jak to se mnou mluvíš?Štanclová, Růžena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-26Tato práce se zabývá popisem dialogů vedených v odlišných sociálních rolích. Sleduje autorčiny pracovní zkušenosti, na kterých poukazuje na rozdíly rozhovorů mezi aktéry zastávajícími různé profese. Odlišné způsoby komunikace jsou dokumentovány optikou osobních postřehů, které následně umožnily problematiku nahlédnout i v souvislosti vlivu studia katedry. Tento vliv se ukázal jako zásadní. V závěru otevírá otázku, zda je možné navzdory profesní deformaci udržet vlastní všímavý přístup a zaujetí v běžném životě, který zahrnuje i rutinní pracovní povinnosti.
- Ježek a čížekJirásková, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-25Tato práce pojednává o prvním českém divadle lidí bez domova, nesoucím název Ježek a čížek. První část je věnovaná faktům a vývoji tohoto divadla, druhá subjektivnímu náhledu bývalé členky realizačního týmu. Divadlo vzniklo v roce 2000 a funguje dodnes. Nazkoušelo třináct divadelních her, sehrálo kolem sto čtyřiceti představení a prošlo jím kolem tří set herců. Dále uspořádalo čtyři mezinárodní festivaly bezdomoveckých divadel a několikrát hrálo v zahraničí. Z původně dobrovolnické činnosti se stalo profesionální občanské sdružení, které nabízí i sociálně pracovní podporu. Má prvotní motivace k účasti na tomto projektu byl úžas nad charmsovským představením Jakou barvu má nic? Napomohla mi k tomu i blízkost k divadlu a radost z práce se sociálně vyloučenými. V letech 2003 až 2005 jsem měla šanci poznat zblízka tým i herce ? klienty. Cílem této divadelní skupiny bylo na prvním místě představení, citlivě režírované, se značnými nároky na otevřenost a hravost herců ? klientů, kteří mají zkušenost s absurditou a krutostí. Herci ? klienti mají mé uznání, protože - přestože nemají zázemí - zvládnou vystoupit ze svého stereotypu ?člověka bez domova? a vyšvihnout se na úroveň tvorby, pro vlastní zábavu.
- Každodenní hrdinstvíAllen Janatová, Taťána(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-26Tato diplomová práce je osobní reflexí cesty zrání a růstu k odvaze - jak v osobním tak v uměleckém smyslu. Zamýšlí se nad příčinami toho, proč oupouštíme sami sebe ve prospěch toho, abychom vyhověli nárokům svého okolí, a zkoumá, jakým způsobem může soustavné úsilí o reflektivní seberozvoj skrze psychosomatické disciplíny přispět k větší lehkosti sebevyjádření, nalézání a udržování svého autentického hlasu a k odvaze pěstovat autorský přístup k životu. Většina práce pojednává toto téma v rámci studijních disciplín Katedry autorské tvorby a pedagogiky, přičemž zdůrazňuje, že esencí tohoto procesu je vnímání a tříbení inteligence těla.
- Labyrint slavnosti aneb Moje snění o mostech, které nás spojujíStudničková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-09-26
- Můj případ CliftonZimmermann, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-30Můj případ Clifton je detektivní spis/esej. Nacházení souvislostí mezi autorem a fiktivní postavou detektiva Cliftona. Součástí této práce jsou autorovy úvahy, reflexe i sebereflexe, popisy situací z reálného života a grafy či obrázky. Jde tedy o pátrání na základě těchto stop a jejich souvislostí, které generují radost z nacházení a objevování, otázky i odpovědi, ale i krizi a zklamání. Vedou však k jisté katarzi, která se v tomto případu zdá být hlavním podezřelým nebo dokonce pachatelem.
- Play with me!Doucha, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-30Bakalářská práce Play with me! je reflexí autorských projektů, které jsem v průběhu tříletého studia na DAMU vytvořil, ať už v rámci klauzurních výstupů, či jako samostatnou, dobrovolnou činnost. Reflektuji tvorbu společných autorských her Play with me a Bohemia, které mne velmi ovlivnily a posunuly, a jejich tvoření dávám do kontrastu s prací na malých samostatných, sólových autorských prezentacích určených pro studijní účely na katedře. Zároveň se pokouším v další kapitole postihnout rozdíly mezi těmito dvěma přístupy s vědomím, že studuji na katedře Ivana Vyskočila, který se autorství věnuje celý život. Porovnávám jeho a můj ryze osobní přístup k otázce autorství v kontextu svých dosavadních zkušeností. Kapitola Autorská polemika o autorství, jakož i kapitola Autorské prezentace, vychází z mých pravděpodobně kontroverzních, ale osobních dojmů z katedry, alespoň tak, jak jsem měl možnost ji zakusit.
- Poezie v pedagogiceTesařová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-16Předkládaná magisterská práce je osobní reflexí pedagogického hledání na téma: Poezie v pedagogice. Vychází z osobní zkušenosti autorky s pedagogikou, v němž se snaží o propojení pedagogiky s poezií. Autorka předkládá názor, že poezie je důležitou součástí rozvoje předškolních dětí, kterým je přesný rytmus říkaček, básní i písní velmi blízký. Autorka hovoří i o rytmu v pedagogice jako o záchytném bodu pro další tvořivé činnosti dětí. Pochopení dětského světa, vyhýbání se drilu a přikazování, vzájemná důvěra, partnerství s dětmi, navozování pocitu jistoty u dětí, to vše provází autorčino hledání poezie v pedagogice ve smyslu nepostradatelné součásti ve výchově dětí.
- Přednes v pojetí Vítězslavy FryntovéMarešová, Martina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-25
- Role v divadelním a životním pojetíVálková, Julie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-12Ve své práci popisuji proces vzniku závěrečné autorské prezentace na Akademii múzických umění v Praze. Zaměřuji se na hledání možností, které převedení osobní zkušenosti na jeviště nabízí a reflektuji své poznatky.
- Studium vs. praxeKoubová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-15Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila především na porovnání vlivu tříletého studia na katedře autorské tvorby a pedagogiky na svou práci v Českém rozhlase a vůbec na své profesní směřování s akcentem na veřejné vystupování. V první části se věnuji začátkům vlastního veřejného vystupování. Ve druhé pak podrobně přibližuji svou mediální zkušenost v televizi a v rozhlase. Třetí část patří mým studiím na KATaP a novým přístupům k veřejnému vystupování, které jsem prostřednictvím studia vyzkoušela. V závěrečné části pak porovnávám obě platformy svého veřejného vyystupování - práci v rádiu a práci ve škole. Zajímala mě hlavně otázka, jak tvéřivě a autenticky jednat i mimo "přející" prostředí katedry a jak tvořit i v méně výhodných podmínkách uspěchaného, hektického a náročného mediálního světa.
- Trochu jiná písničkaFriedlaenderová, Sára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-26Tato bakalářská práce objasňuje důvody, které mě vedly k pokusu realizovat jako svou závěrečnou praktickou zkoušku muzikál, popisuje průběh jeho zkoušení a zhodnocuje, zda se mi v konečném důsledku podařilo požadavky tohoto žánru naplnit. První kapitola reflektuje, jak jsem se jako umělec vyvíjela od času dětství až po dobu studia na KATaPu. Druhá kapitola líčí proces vzniku představení Bar OPEN od prvotních myšlenek až po den premiéry, nastiňuje, jak jsem toto období prožívala, a v závěru shrnuje, jaké zkušenosti jsem si z projektu odnesla. Ve třetí kapitole polemizuji s některými myšlenkami z knihy Muzikál je když…, vyjadřuji svůj názor na současnou muzikálovou produkci v Česku, a nakonec se snažím formulovat, v čem spatřuji smysl divadla a umění obecně.