Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments podle vedoucí "ERICSSON, Mikael"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 26
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 70 let violoncella na AMU v PrazePetrásek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Tato práce pojednává o studijním oboru - violoncello od samotného vzniku školy až po součastnost. Text je uspořádán do tří kapitol. První část popisuje historii a jednotlivé pedagogy a jejich studenty. Druhá kapitola je ucelený soupis diplomových prací studentů oboru violoncello. Třetí kapitola obsahuje seznam pedagogů a studentů v akademickém roce 2016/2017.
- Edward Elgar a jeho violoncellový koncertLee, Moises(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-04Repertoár skladeb zkomponovaných pro sólové violoncello je v porovnání s ostatními koncertními nástroji velmi omezený.A všichni jistě dobře známe nejznámější díla klasického repertoáru, mezi nimi pak mimo jiné i koncert od Edwarda Elgara. Tak či onak, kromě samotného koncertu a několika dalších proslulých písní, variací či pochodů se obecně ví jen málo o životě a díle tohoto skladatele, o enormím vlivu, který měl na Jacqueline du Pré, jejíž osobitá a zanícená interpretace daného konceretu se vedle vlastních poznámek Elgara dnes považuje za výchozí bod při studiu díla tohoto skladatele. Cílem této práce je nabídnout náhled na život a dílo Edwarda Elgara v širší perspektivě a pokusit se o alternativní interpretaci díla skladatele po předchozím nastudování nahrávek skladeb a poznámek skladatele.Tato interpretace pak bude nísledně porovnávána a doplněna o názory dalších proslulých violoncellistů, jakými jsou například Han-Na Chang nebo Kazimierz Michalik.
- Evoluce violoncellových koncertů Karla DavydovaBoiprav, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-07Tato magisterská práce je zaměřena na rozbor vývoje violoncellových koncertů ruského skladatele, interpreta a pedagoga Karla Julieviče Davydova. Především je to analýza vzestupného rozvoje od virtuózneho typu koncerta k typu virtuózně-symfonickému. Tato práce je rozdělena do tří hlavních kapitol. První kapitola se ve třech podkapitolách soustředí na typizaci a charakteristice smyčcových koncertů. Druhá kapitola se v šesti podkapitolách věnuje souvislosti západoevropských tradic a zvlášností vývoje violoncellové tvorby v Rusku. Třetí kapitola se ve dvou podkapitolách a čtyřech menších podkapitolách soustředí na osobnost Karla Julieviče Davydova, periodizaci jeho tvorby a analýzě jeho violoncellových koncertů.
- Felix Mendelssohn-Bartholdy a jeho skladby pro violoncello a klavírŠístek, Eduard(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-07Tato práce přináší letmý přehled života a díla Felixe Mendelssohna Bartholdyho. Ne náhodou ho Robert Schumann nazval Mozartem 19. století: Již v útlém věku projevoval neobyčejné nadání a tvořil s neuvěřitelnou lehkostí. Řada jeho děl je dnes neodmyslitelnou součástí světového repertoáru. Také jeho skladby pro violoncello a klavír, kterým je věnována druhá část práce, mají nezanedbatelné kvality, a stojí za to, aby byly hrány.
- György Ligeti a jeho violoncellové skladbyŠístková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato práce se zabývá zejména rozborem děl violoncellových skladeb Györgyho Ligetiho. Nabízí pohled do struktury skladby a jeho dílčích komponentů, ze kterých je tvořen celek díla. Zvláště u violoncellového koncertu jsou technické a výrazové prvky zásadní pro uchopení podstaty koncertu. U sólové sonáty je pochopení struktury díla jednodušší, pro svou jasnější členitost, ale i tak bude tato práce jistě přínosem pro další violoncellisty. K ucelený pohledu na skladby tato diplomová práce zahrnuje také životopis Ligetiho a stručný přehled díla.
- Houslařský rod DvořákůPetrásek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-02Tato práce pojednává o slavném českém houslařském rodě Dvořáků a všeobecně o vývoji houslařství na území dnešní České republiky. Text je rozdělen do tří kapitol. Těžištěm práce je druhá kapitola, která je věnovaná všem čtyřem členům houslařského rodu Dvořáků. První část popisuje historický vývoj a tradici houslařství na našem území. Zároveň se snaží objasnit z jakých kořenů Dvořákové vzešli, na co navazovali, co za sebou zanechali a jaký je jejich samotný vliv na dnešní houslařství. Poslední kapitola spojuje umění houslařské a interpretační, ty spolu úzce souvisí a dávají význam jedno druhému. Cílem práce je připomenout houslařství jako plnohodnotný umělecký obor, jenž naši houslaři povznesli na nejvyšší úroveň.
- Johann Sebastian Bach. Kantáty s obligátním violoncellemMašlaň, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09Tato práce pojednává o kantátách Johanna Sebastiana Bacha, v jejichž áriích skladatel předepisuje violoncello piccolo. Je rozdfělena do čtyř kapitol. První kapitola pojednává o problematice nástroje, další kapitola je věnována historickému kontextu kantát a jejich instrumentaci v souvislosti s nástrojem violoncello piccolo. Třetí kapitola je hudební analýzou jednotlivých árií v devíti kapitolách. Čtvrtá se zabývá otázkou, na jaký nástroj lze dnes tato sóla hrát. Práce obsahuje konkrétní notové ukázky a poznámky pod čarou.
- Johannes Brahms: Koncert pro housle, violoncello a orchestr a moll, op.102 (rozbor díla, porovnávání interpretace díla)Šístková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Tato bakalářská práce se zabývá rozborem díla a interpretace Dvojkoncertu Johannese Brahmse. V první řadě přichází se seznámením motivické práce a tématickým materiálem, na který se v rozboru zaměřuje nejvíce, poté na strukturu celé skladby. Následně nahlíží stručně do Brahmsovy kompozice a je zaměřena na okolnosti vzniku Dvojkoncertu. Nakonec srovnává interpretaci tohoto díla z několika vydaných nahrávek a nabízí k nahlédnutí seznam dostupných nahrávek. Smyslem práce je nastínit pohled instrumentalisty na dílo, které sám prováděl.
- Karl Davidov - zakladatel ruské violoncellové školyBoiprav, Hanna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Tato bakalářská práce je zaměřena na zhodnocení osobnosti Karla Julieviče Davydova, není však jeho uceleným portrétem. Snaží se zachytit nejdůležitější body jeho kariéry jak na poli sólového a komorního hraní, tak na poli pedagogickém. Tato práce je rozdělena do dvou hlavních kapitol. První kapitola se v pěti podkapitolách a třech menších podkapitolach soustředí na umělecký vývoj Karla Julieviče Davydova od jeho dětství přes studium violoncella, působení jako profesora v Rusku i v zahraničí a účinkování v komorních souborech. Druhá kapitola se věnuje pedagogickému odkazu a pedagogickým zásadam Karla Julieviče Davydova a zejména jeho ?Violoncellové Škole?.
- L.van Bethoven a violoncelloPetr, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Ludwig van Beethoven obohatil violoncellovou literaturu o samostatnou formu violoncellové sonáty. Významné jsou i jeho variační cykly pro violoncello a klavír. V této práci jsou všechny tyto skladby zmíněny a jsou rozebrány podmínky, které umožnily jejich vznik. Jeho 5. sonáta pro violoncello a klavír, D dur, op. 102 č. 2 je podrobněji analyzována. Prostor je rovněž věnován Koncertu pro klavír, housle, violoncello a orchestr C dur, op. 56, který je zásadní z hlediska vývoje moderního samostatného violoncellového koncertu. Zhodnocena je i funkce violoncella v Beethovenových smyčcových kvartetech.
- Miloš Sádlo - violoncellista a pedagogUrban, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Tato bakalářská práce je zaměřena na zhodnocení osobnosti Miloše Sádla, uznávaného violoncellisty a pedagoga, není však jeho uceleným portrétem. Snaží se zachytit nejdůležitější body jeho kariéry jak na poli sólového a komorního hraní, tak na poli pedagogickém. Tato práce je rozdělena do dvou částí. První část se v sedmi hlavních kapitolách soustředí na umělecký vývoj Miloše Sádla od jeho dětství přes studium violoncella u K. P. Sádla a účinkování v komorních souborech až po zdokonalení se na mistrovském stupni u Pabla Casalse. V druhá část je rozdělena do třech hlavních kapitol a věnuje se pedagogickému odkazu Miloše Sádla. V poslední kapitole této části jsou zařazeny rozhovory se studenty Miloše Sádla.
- Mucha Pavol : Magisterský koncertMucha, Pavol(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08
- Pech Jan : Bakalářský koncertPech, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08
- Petr Václav : Bakalářský koncertPetr, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- PKF - Prague PhilharmoniaStřelcová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-07Záměrem práce je charakterizovat orchestr PKF – Prague Philharmonia, který působí na české hudební scéně již 22 let. Autorka se detailněji zabývá historií tohoto tělesa, představuje šéfdirigenty a koncertní mistry a snaží se zmapovat nejdůležitější momenty orchestru v průběhu času. Dále uvádí momentální činnost PKF – Prague Philharmonia a v závěru práce přináší rozhovor s bývalým ředitelem PhDr. Iljou Šmídem, který byl jednou z důležitých osobností tohoto orchestru a stál v jejích začátcích.
- Portrét osobnosti - Jan VychytilUrban, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09Tato diplomová práce hodnotí z různých hledisek osobnost Jana Vychytila. Ten byl především violoncellistou, pedagogem a ředitelem Hudební školy hlavního města Prahy. Tím jsou dány tři hlavní tématické okruhy této práce: Vychytilovo interpretační umění, jeho pedagogický odkaz a samostatná kapitola je věnována Hudební škole hlavního města Prahy a okolnostem vzniku hudebních tříd Gymnázia Jana Nerudy. Kromě toho tato práce zachycuje Jana Vychytila i jako básníka a skladatele ve snaze dokreslit jeho rozmanitou osobnost.
- Prehľad slovenských violončelistov 20. storočiaŠkoda, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Táto bakalárska práca sa zameriava na významných slovenských violončelistov 20. storočia a ich prínos pre vývoj violončelovej hry a hudobnej kultúry na Slovensku. Cieľom práce je zmapovať životné osudy a umeleckú činnosť vybraných osobností, zhodnotiť ich vplyv na formovanie violončelovej školy a poskytnúť ucelený pohľad na ich miesto v kontexte slovenskej a európskej hudobnej scény. Metodológia výskumu zahŕňa štúdium dostupnej literatúry, archívnych materiálov a dobovej tlače, ako aj realizáciu osobných rozhovorov s violončelistami či ich žiakmi a rodinnými príslušníkmi. Získané informácie sú analyzované a syntetizované s cieľom vytvoriť komplexné profily jednotlivých umelcov. Práca je štruktúrovaná do kapitol venovaných konkrétnym violončelistom, pričom každá kapitola obsahuje biografické údaje, prehľad umeleckej činnosti, analýzu interpretačného štýlu a prínosu pre rozvoj violončelovej hry. Osobitná pozornosť je venovaná pedagogickej činnosti a vplyvu na nasledujúce generácie violončelistov. Výsledky výskumu poukazujú na kľúčovú úlohu slovenských violončelistov 20. storočia pri etablovaní violončela ako sólového nástroja a pri rozvoji violončelovej pedagogiky na Slovensku. Práca zdôrazňuje ich prínos k obohateniu koncertného repertoáru, popularizácii violončelovej hudby a šíreniu dobrého mena slovenskej interpretačnej školy v medzinárodnom kontexte. Záverom možno konštatovať, že slovenskí violončelisti 20. storočia zanechali výraznú stopu nielen v národnom, ale aj európskom hudobnom kontexte a svojou umeleckou i pedagogickou činnosťou prispeli k formovaniu a rozvoju violončelovej hry na Slovensku. Táto práca predstavuje dôležitý príspevok k ucelenejšiemu poznaniu ich života, diela a významu pre slovenskú hudobnú kultúru.
- Příprava interpretačního výkonu.Šístek, Eduard(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09Práce se zabývá přípravou vystoupení, vztahem mezi interpretací a technikou a ostatními elementy, které se na dobrém výkonu podílejí. Klíčovou myšlenkou je všestranný pespektivní vývoj hráčových schopností a dovedností. Vytvoření představy o harmonické a formální struktuře skladby je předpoklad, na jehož základě budeme schopni dílo přesvědčivě interpretovat. Rozvinuté duševní schopnosti představivosti a paměti jsou přitom zapotřebí stejně jako spolehlivá technika.Kvalita výkonu na koncertě je způsobem přípravy velice ovlivněna. Mimo to hraje důležitou roli také schopnost přizpůsobit se akustice a vypořádat se s trémou. Každé vystoupení přináší nové podněty a inspiraci. Na závěr hráč svůj výkon zhodnotí, aby věděl, na čem má dále pracovat.
- Smyčcové kvarteto v proměnách času se zaměřením na Turtle Island QuartetMarek, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Práce se zabývá přehledem vývoje smyčcového kvarteta a jeho proměnami během dějin. Zároveň představuje jeho nové pojetí v současnosti a to prostřednictvím kapitoly o souboru Turtle Island Quartet. Popisuje historii tělesa a inovace, které vnesli do tradiční formy smyčcového kvarteta.
- Smyčcové kvarteto v žánrové pluralitě 21. stoletíMarek, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Práce se zabývá pohledem na podobu smyčcového kvarteta a jeho postavení v současném hudebním světě. Zároveň zkoumá vlivy různých směrů a stylů hudby, jak se do kvartetní hudby dostávají a jak ji ovlivňují. Jako příklady různých pojetí smyčcového kvarteta je zde rozebráno několik rozdílných souborů a uskupení, které jsou inovátory tohoto pilíře komorní hudby.