Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments podle vedoucí "ČEPICKÝ, Leoš"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 52
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 20 let souboru Barocco Sempre GiovaneBártová, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Diplomová práce se zaměřuje na 20 let působení souboru Barocco Sempre Giovane na domácí i mezinárodní hudební scéně. První část práce pojednává o založení a historii souboru, uměleckém vedoucím, Josefu Krečmerovi a jeho mimořádném přínosu pro fungování soboru. Dále zmiňuje dlouholetou koncertní mistryni Ivu Svobodovou Kramperovou, zákládající i momentální členy souboru a významné osobnosti, které vývoj souboru zásadně ovlivnily. Další část práce popisuje důležité milníky a úspěchy, nahrávky, skalní repertoár souboru a bohaté kulturní zázemí, které město Pardubice poskytuje.
- Analýza vybraných kadencí k houslovému koncertu D dur op.77 Johanessa BrahmseJanečka, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-05Cílem mé bakalářské práce je přiblížit jejímu čtenáři více či méně známé kadence k první větě houslového koncertu D dur op. 77 Johannesa Brahmse, jejichž autory jsou významní houslisté 19. a 20. století. Tato práce může sloužit i jako pomůcka pro houslisty při výběru nějaké z méně známých kadencí k nácviku. Nejprve považuji za nezbytné provést stručný formální rozbor první věty koncertu, neboť v rozborech jednotlivých kadencí budu především poukazovat na práci s tématy z první věty. V části týkající se jednotlivých kadencí se pak nejdříve pozastavím u každého z autorů kadencí (houslistů Josepha Joachima, Fritze Kreislera, Františka Ondříčka a Váši Příhody) a nastíním jejich životní dráhu a také přihlédnu k jejich autorské tvorbě. Kadence poté podrobím analýze jak harmonické, tak formální a poukážu také na technické aspekty a komplikace při provádění těchto děl. Jako pátou kadenci pak uvedu a zanalyzuji svou vlastní, kterou jsem napsal v roce 2022.
- Antonín Dvořák - houslový koncert a moll op.53Středová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Bakalářská práce se ve své první části zabývá životem a tvorbou Antonína Dvořáka, legendy romantismu. Od vesnického muzikantství se přes varhanickou školu a působení v pražském Prozatímním divadle dostáváme až k jeho vrcholným dílům. Za zmínku také stojí jmenování doktorem honoris causa na cambridgeské univerzitě. Vyjma období tří let, kdy řídil konzervatoř v New Yorku, byl uměleckým ředitelem pražské konzervatoře. Uctíván je jako jeden z největších skladatelů své doby. V druhé půlce práce se seznamujeme s postupem vzniku Houslového koncertu a moll, op. 53, patřící dnes jednoznačně ke kmenovému repertoáru tvorby tohoto druhu. Dvořákův koncert je jistě jedním z nejpřesvědčivějších děl koncertního oboru. Následuje praktický rozbor díla a srovnání tří nahrávek koncertu světových interpretů.
- Aram Chačaturjan : Houslový koncert d mo llVokáčová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Diplomová práce pojednává o Koncertu pro housle a orchestr d moll arménského hudebního skladatele Arama Chačaturjana. Obsahuje umělecký životopis autora, stejně tak i životopis prvního interpreta koncertu, hudební analýzu díla včetně srovnání několika interpretací a také porovnání s flétnovou transkripcí koncertu. Mimo to nechybí uvedení dalších Chačaturjanových skladeb pro housle a zbylé dva koncerty z cyklu koncertů pro sólový nástroj a orchestr.
- České kvarteto - portrét zakladatelů tradice české komorní hudbyBlaha, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato práce je životopisem Českého kvarteta. Tento ansámbl byl v první čtvrtině 20. století řazen ke světové interpretační špičce a jeho členové byli zároveň významnými individualitami v řadě oblastí.
- České kvarteto - zakladatel české kvartetní tradiceKlimánková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato diplomová práce s názvem České kvarteto je rozdělena do několika kapitol. Podrobně se zabývá historií souboru a jeho letitou činností. Nabízí medailonky všech členů, kteří v kvartetu působili. Zmiňuje důležité koncerty a turné souboru, u nás i v zahraničí. Poukazuje na důležitost a významnost tohoto tělesa pro generace mladých hudebníků, kteří se věnovali a věnují komorní hudbě. Cílem mé diplomové práce je opět zdůraznit výjimečnost tohoto smyčcového kvarteta, jehož odkaz byl po mnoho generací, a věřím, že i dodnes je, vzorem pro řadu kvartetních hráčů. Jeho členové byli nejen skvělými a inspirativními komorními hráči, ale taktéž dodnes jsou považováni za silné osobnosti, jež vychovaly velké množství výrazných hudebních individualit. Přestože o Českém kvartetu byla napsána již řada odborných publikací, doufám, že má práce bude pro mnoho lidí zajímavým čtením.
- Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič a jeho houslové skladbyStředová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-08Tato práce pojednává o houslových dílech ruského hudebního skladatele Dmitrije Dmitrijeviče Šostakoviče. Je zde zařazen skladatelův životopis a rozbory jednotlivých kompozic.
- Ernest Bloch: Nigun - hudební a interpretační analýzaKostková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Diplomová práce s názvem „Ernest Bloch: Nigun – hudební a interpretační analýza“ představí druhou větu z třívěté suity „Baal Shem“ švýcarskoamerického skladatele Ernesta Blocha. Cyklus v původní podobě pro housle a klavír vznikl v roce 1923, pro housle a orchestr byl autorem zaranžován v roce 1939. V katalogu děl Ernesta Blocha je označen opusovým číslem B. 47. První část práce je věnována osobnosti Ernesta Blocha, jeho profesnímu životopisu a dílu. Suita „Baal Shem“ je v kontextu Blochovy tvorby jedním z opusů inspirovaných židovskou kulturou. Co přesně suita hudebně ztvárňuje a kdo ji poprvé představil publiku, objasní kapitola druhá. Třetí část práce se zabývá detailním rozborem struktury a hudebních prostředků střední věty cyklu, „Nigun“, která je často na programech koncertů uváděna jako samostatný kus. Analýza je doplněna ukázkami notového materiálu. Následují poznámky k interpretaci díla na základě komparace dvou vybraných nahrávek a vlastní zkušenosti s nastudováním díla.
- Eugéne Ysaye - Sonáty pro housle solo op. 27 - interpretační rozbor sonát č. 3, 4, 5Pěruška, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10O Eugenovi Ysaÿovi bylo napsáno mnohé, přesto se pokusím ve své práci ukázat, že i když do svých šesti sonát pro housle sólo op. 27 zanesl veškeré informace, které by stačily na jejich kvalitní odehrání, dává interpretovi nepřeberné množství možností ukázat. Přiblížím také přiblížit dobu tohoto slavného belgického houslisty, a to hlavně z pohledu houslové úrovně, která již v té době nastavila takovou laťku, že se ji bude jen těžko překonávat.
- Faktory vnímání hudby u lidíSchäferová, Marta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Tato práce se zabývá přiblížením faktorů souvisejících s vnímáním hudby u lidí a jejich možnému využití v koncertní praxi. Představuje základní neurologické a kognitivní mechanismy podílející se na tomto procesu, zabývá se emocionálně vyjadřovací schopností hudby a relevantními kulturními a sociálními faktory sou- visejícími s vnímáním hudby. Ve své závěrečné části práce nabízí možná zasazení těchto informací do kontextu s koncertní praxí.
- Ferdinand Laub - život a díloMráček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato práce pojednává o životě a díle legendárního českého houslového virtuóza Ferdinanda Lauba (1832 – 1875). Je zde popsána jeho cesta na pozici jednoho z nejuznávanějších interpretů své doby. Samostatná kapitola je věnována jeho činnosti pedagogické a skladatelské.
- Filharmonie Brno, historie a současnostBlaha, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Bakalářská práce na téma Filharmonie Brno, historie a současnost
- Fišer Jakub : Bakalářský koncertFišer, Jakub(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Gidon Kremer - Profil interpretaSommerová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Gidon Kremer patří k nejvýznamnějším houslistům nejen své generace. Během více než čtyřicet let trvající kariéry si vybudoval pozici uznávané umělecké osobnosti, která osobitým a neotřelým způsobem interpretuje díla klasického repertoáru a zároveň objevuje pro publikum díla soudobých autorů. G. Kremer má pozoruhodný životopis umělce pocházejícího ze Sovětského svazu, odkud odešel při hledání umělecké svobody na Západ. Tato práce se snaží zmapovat jeho neobvyklé životní cesty, od dětství v lotyšské Rize, přes studia u Davida Oistracha a mezinárodní úspěchy až po odchod z Východního bloku a následný život v emigraci. Nastíněn je široký záběr jeho uměleckých aktivit, mj. spolupráce s jeho ensemblem Kremerata Baltica, a dlouhodobý zájem o soudobou hudbu. Pozornost je věnována také jeho pojetí Bachových sonát a partit pro sólové housle. V neposlední řadě se tato práce pokouší zprostředkovat alespoň střípky jeho zajímavých uměleckých názorů.
- Houslařský rod Pilařů se zaměřením na To máše PilařeKováříčková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01V bakalářské práci je popsán vznik a vývoj českého houslařství, tradice dvou významných českých houslařských škol - pražské a podkrkonošské. Mapuje historii houslařského rodu Pilařů, soustředí se na život a práci Tomáše Pilaře.
- Houslařský rod Špidlenů se zaměřením na Jana ŠpidlenaČepický, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-23Cílem mé bakalářské práce je seznámit obecně čtenáře s rodem Špidlenů. Nejprve jsem se zaměřil na předky Jana Špidlena, popisuje zde stručně jejich životy a přínos kultuře. V druhé části se zabývám Janem Špidlenem, jeho studiem, úspěchy a tvorbou.
- Houslařství - rod houslařů DvořákůFišer, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-06Tato diplomová práce pojednává o houslařství všeobecně. První část je zaměřena na vznik houslí a jejich předchůdce. Druhá část hovoří o stavbě houslí . Zde jsou uvedeny všeobecné postupy, dle kterých houslař obvykle pracuje. Třetí část je věnována historii houslařství v České republice a v Evropě. Od jeho vzniku až po současnost.Evropské houslařství je pro přehlednost rozděleno do jednotlivých zemí. Následuje kapitola o vlivu společenské a politické situace na hudební a houslařské umění. Druhá polovina diplomové práce obsahuje život a dílo houslařského rodu Dvořáků. Jedná se o čtyři houslaře.Každému je věnována jedna kapitola, kde se hovoří o jejich životě a houslařském umění.
- Houslové party v nejstarších sbírkách české lidové hudby ( se zaměřením na región západních a jižních Čech).Kočová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-05V této bakalářské práci jsou zmapovány notové a zvukové prameny české lidové hudby a jejich využití při rekonstrukcích a pěstování folklóru v dnešní době. V první kapitole jsou charakterizovány jednotlivé rukopisné sbírky a zvukové prameny. Druhá kapitola je věnována analýze těchto notových pramenů. Kapitola též obsahuje notové příklady s ukázkami rekonstrukce vybraných písní na základě analyzovaných notových pramenů. Třetí kapitola je zaměřena na vlastní houslovou interpretaci. Reflektuje způsob interpretace lidové hudby dnes v porovnání s nejstaršími zvukovými prameny a problematiku ladění různých obsazení dudácké muziky. Notové příklady v poslední části kapitoly znázorňují zvuková spektra jednotlivých ladění.
- Hudební život národnostních menšin v terezínském ghettu za druhé světové válkyBártová, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-17Práce se zaměřuje na hudební dění v terezínském ghettu v průběhu druhé světové války. Přibližuje životy významných osobností hudební scény, které terezínským ghettem prošly. Práce dále popisuje, jak obsáhlý, různorodý a vysoce profesionální kulturní život dokázali věznění lidé v terezínském ghettu udržet.
- Interpretační analýza Ciaccony z Partity č.2 d moll J.S.BachaPěruška, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-08Bakalářská práce Interpretační analýza Ciaccony z Partity č. 2 d- moll J.S.Bacha se zabývá interpretační analýzou jedné z nejrozsáhlejších skladeb pro sólové housle, Ciaccony d-moll J.S.Bacha. Má tři kapitoly. První stručně představuje osobnost J.S.Bacha , jeho život, uměleckou tvorbu, a pod. Druhá kapitola pojednává o Bachových Sonátách a partitách pro sólové housle, které jsou stěžejním dílem pro každého houslistu a z nichž Ciaccona vychází. Třetí kapitola je těžištěm této bakalářské práce. Zde se dostaneme k interpretační analýze samotné Ciacony. K rozboru jsem vybral nahrávky Henryho Szerynga, Břetislava Novotného a Ivriho Gitlise.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »