DAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet DAMU Disertační práce / Doctor theses podle vedoucí "HAVELKA, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Apologie mistra únikůZupanc Lotker, Sodja(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-27ZUPANC LOTKER, Sodja. Apologie mistra úniků: Proměny metod současného divadla směřující k prostorové dramaturgii. Diplomová práce, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Praha 2017, 226 stránek. Divadelní praxe prošla od poloviny minulého století radikálními změnami: 1) vyprávění se decentralizovalo a fragmentovalo, 2) představení vznikají v nedivadelních prostorech, 3) v představeních se využívají autentické materiály, a 4) probíhá snaha mentálně či fyzicky zaktivovat a zapojit diváka do akce. Hlavním předmětem mé práce je inscenace Apologie mistra úniků (Apology of the Escapologist) maďarského divadelního souboru Krétakör z roku 2009, jež poslouží jako příklad metod, jež využívá prostorová dramaturgie. Představení Apologie mistra úniků provedlo diváky osmi různými prostory, jež měly původně různé funkce (ulice, garáže, industriální prostor, nemocnice, domov důchodců, bazén, kanceláře, náměstí), ale žádné z nich nebylo zamýšleno pro divadelní produkci. Celá akce proběhla v několika vlnách během osmi týdnů od 8. března do 1. května, 2009 v městské části 9 v Budapešti. Představení mělo pět částí, z nichž každá obsahovala části další. Proběhlo na osmi různých místech během osmi týdnů a každá část byla divákům předvedena na jiném místě a v jiný den. Představení bylo koncipováno tak, aby divákům poskytlo různé specifické zážitky. Diváci si z uvedených fragmentů museli sami složit příběh a zároveň byli nuceni fyzicky následovat příběh-akci. Představení věnovali nejen svoji pozornost a energii, ale také čas, který přesahoval jeden večer obvyklého představení. Diváci měli možnost vstupovat do prostoru inscenace. V této práci popisuji současné divadlo jako sdílený prostor, do kterého vstupují diváci. Současná dramaturgie se díky prostorové dramaturgii stává „demokratickým“ systémem bez striktní hierarchie a centra a vytváří možnost nových vztahů mezi divadelními elementy, kde jsou diváci dalším důležitým dramaturgickým prvkem inscenace. Prostorová dramaturgie dále používá autentický materiál (prostor, komunity, diváky) a utváří nové vztahy mezi realitou a fikcí. Inscenace Apologie mistra úniků má silný politický aspekt motivovaný současnou politikou v Maďarsku, a proto se budu věnovat jak politické situaci v Maďarsku, tak i politickým aspektům prostorové dramaturgie. Budu popisovat vytváření pozic a vytváření vztahů vztahování jako hlavní strategie prostorové dramaturgie, které mají silný politický nádech.
- Osobní gestický slovníkLegierski, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-02-12Tato práce je souhrn mého výzkumu v oblasti jevištního pohybu, který se opírá o tři základní pilíře, oblasti ve kterých jsem se v rámci výzkumu pohyboval. První oblastí, které se výzkum dotýká je práce se studenty herectví, konkrétně na DAMU-KALD. Další oblastí jsou profesionální herci působící v etablovaných divadlech. A poslední třetí oblast výzkumu jsem věnoval hercům ze specifických skupin, tedy lidem s mentálním znevýhodněním. Všechny tyto tři složky mají společný jmenovatel, kterým je pohyb na jevišti, jinými slovy jevištní pohyb. Hlavním tématem je pohybová srozumitelnost a proto jsem přišel s termínem osobní gestický slovník, který vychází z přirozeného pohybového materiálu jedince. Srozumitelnost nestojí na nějaké pohybové či taneční technice, ale využívá civilního a přirozeného nebo zažitého pohybu. Samozřejmě se zde odkazuji na mnohé techniky a metody a směřuji ke kultivovanému čistému pohybu. Vzhledem k tomu, že se jedná o výzkum postavený na individuálním přístupu a opírá se o určité momenty z příprav inscenací a studijních hodin, forma této práce popisuje konkrétní situace, kterými jsem procházel při studiu, výuce a práci s herci. Část tohoto textu je psána deníkovým záznamem, následuje katalogizace jednotlivých cvičení a tréninků a tomu předchází teoretický úvod. Na závěr je seznam inscenací, které byli součástí výzkumu.