Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "BOUŠKOVÁ, Jana"
Nyní se zobrazuje 1 - 13 z 13
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Ana Brateljevic: Magisterský koncertBrateljevic, Ana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-04
- Česká soudobá tvorba pro harfuHrachovinová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01Tato práce se zabývá českou soudobou tvorbou pro harfu, konkrétně sólovými, komorními a koncertantními skladbami českých skladatelů. Shrnuje současný stav bádání, t.j. popisuje čtyři diplomové práce, které se zabývají tématem českého soudobého repertoŕu. Představuje vybrané tvůrce skladeb pro harfu, jmenovitě P.Ebena, J.F.Fischera, I. Loudovou, Z. Matějů, L. Matouška, K. Slavického a P. Zemka pomocí stručných životopisů, soupisu jejich skladeb s použitím harfy a zejména rozhovorů na téma jejich vztahu k tvorbě pro harfu a metódě práce s harfovými specifiky. U vybranných skladeb nastiňuje okolnosti vzniku skladby nebo přináší rozbor. Analytickou kapitolou je Srovnání skladatelských přístupů vybranných skladatelů, které vychází zejména z rozhovorů a z vlastní znalosti skladeb. V príloze je rozsáhlá tabulka soudobých českých autorů a jejich skladeb pro harfu.
- Characteristics and techniques of harp performance in Chinese worksPan, Ni(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-17Harfa se v Číně poprvé objevila v období vlády císaře Kangxi z dynastie Qing a od té doby postupně narůstala její oblíbenost napříč čínským obyvatelstvem. Tato práce se zabývá popisem vývoje harfové hry v Číně a charakteristikou čínské hudby psané pro harfu s ohledem na vztah moderní harfy a starověkého čínského nástroje Kunghou. Dále se věnuje harfové hře a výuce harfové hry v Číně a rozboru čínské tvorby pro harfu, struktury doprovodu a interpretaci harfových skladeb na příkladu tří čínských skladeb Grain of Dancing, Spring on the Moonlit River a Ravings while Drinking. Rozbor je obohacen o odborné osobní zkušenosti s interpretací uvedených skladeb i čínské hudby pro harfu všeobecně.
- Dohnalová Ivana : Magisterský koncertDohnalová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08
- Ewa Jaślar - Walicka - harfistka a učitelkaTokarska, Amelia(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Diplomová práce s názvem „Ewa Jaślar-Walicka – harfistka a učitelka” je prací biografickou. Monografie ukazuje Ewu Jaślar v širokém spektru jejího působení od školních let v Polsku a zlomového okamžiku vycestování na Mezinárodní harfovou soutěž v Hartfordu ve Spojených státech v roce 1969, přes dlouholetou hudební kariéru v souboru The New York Harp Ensemble, až po návrat do vlasti po třiadvaceti letech a pedagogickou, pořadatelskou a popularizační činnost. Díky širokému tvůrčímu rozpětí Ewy Jaślar-Walické v oblasti hudby bylo možné věnovat jednotlivým aktivitám samostatné kapitoly. Zdrojem informací použitých v diplomové práci byly především rozhovory s mou dlouholetou učitelkou, dále novinové články a internetové prameny. Chtěla jsem také popsat pedagogické základy, na nichž jsou postaveny pracovní metody paní profesorky a náležitě ocenit její skutečný vliv na žáky a studenty. Tato monografie je první prací věnovanou Ewě Jaślar-Walické a dodatečnou motivací k jejímu napsání byl okamžik, kdy paní profesorka ukončila svou pedagogickou činnost na Státní všeobecně vzdělávací hudební škole Stanisława Moniuszka v Bílsku-Bělé v Polsku.
- Francouzští harfový virtuózové a jejich skladatelský přínosMousa Bacha, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-24Francoužství harfový virtuózové a jejich skladatelský přínos - je zaměřena na harfisty od vzniku jednozářezové harfy, počínaje Jeanem-Pierrem Bauerem až po Dominika Bouchauda, který zastupuje harfisty druhé poloviny dvacátého století.Tito umělci často pocházeli z harfenických rodů, ve kterých se řemeslo , stejně tak jako v jiných oborech , dědilo. Francoužští virtuózové byli aktivními sólovými i komorními hráči, pedagogy, teoretiky i inovátory harfového mechanismu. Zasloužili se o rozšíření harfového repertoáru, díky svým originálním dílům i transkripcím děl, které původně nebyly určené harfě. Jejich zásluhou vzniklo mnoho harfových metod, které pomohly zdokonalit techniku mnoha studentům a podle těchto učebnic se učí žáci nejen ve Francii i v současnosti. Henriette Renié, Marcel Grandjany, Carlos Salzedo a další virtuózové inspirovali svoji vysokou uměleckou kvalitou i jiné umělce k tvorbě pro tento nástroj.Mezi skladateli, kteří se nechali okouzlit zvukem harfy byli C.Debussy, A.Roussel, M.Ravel,A.Ginastera, A.Caplet a mnoho dalších.....
- Historický vývoj hry na harfu na Novém ZélanduDoležilová Huangová, Jo-Chih(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Tato diplomová práce rozebírá historii harfy a harfistů Nového Zélandu. Díky deníkům Harp Society of New Zealand získáváme informace o tom, co je to za společnosti, jaké jsou její cíle a minulé, současné a budoucí projekty. Práce se soustředí na studium deníků, osobní rozhovory se současnými harfisty a rodinnými příslušníky těch minulých, pomocí kterých rozkrývá historii a osobnosti harfy na Novém Zélandu. Další kapitola se soustředí na mezinárodní i domácí harfisty, kteří na Zélandu vystupují v minulosti i současnosti. Třetí kapitola je zaměřena na další osobnosti, které přispěly k rozvoji harfy na Novém Zélandu. V následující části je provedeno srovnání života harfistů v minulosti a současnosti, porovnání se také soustředí na učební metody dřívější a dnešní. Na závěr se práce věnuje rozboru, dvou skladeb od zélandských skladatelů, kteří využívají harfu k zachycení unikátního zvuku Nového Zélandu.
- Libuše Váchalová - harfistka a pedagožkaŤuková, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09Abstrakt Předmětem této práce je přiblížit čtenáři osobnost Libuše Váchalové a její profesní působení na české hudební scéně. Především se pak zaměřuji na její dlouholeté pedagogické působení na Pražské konzervatoři a nejen tam. Práce obsahuje rovněž seznam všech jejích studentů z Pražské konzervatoře. Další, z podrobně rozebíraného tématu, je její nepopiratelný vliv na nově vznikající kompozice pro sólovou harfu, ale i pro mnoho netradičních komorních obsazení s partem harfy. V závěru práce je uveden seznam všech skladeb, které Libuše Váchalová nahrála pro Český rozhlas. Také přikládám několik ukázek programu koncertů harfové třídy Pražské konzervatoře.
- Neznámý harfový manuskript od Elias Pari sh Alvarse v archivu Českého muzea hudby v PrazeCarrara, Simona(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-24V souhrnném seznamu děl harfisty a skladatele E.P. Alvarse nebyla dodnes ani zmínka o skladbě pro sólovou harfu s názvem " Grande Fantasie sur des Airs Nationaux Anglais" ( Velká fantazie na anglické národní písně). Skladbu jsem objevila v archivech Českého muzea hudby v Praze, jedná se o Alvaresem signovaný manuskript z roku 1843,který nebyl publikován. Ústřední část práce se věnuje manuskriptu samotnému zkoumanému z formálního, harmonického, stylistického i historického hlediska. Po krátkém úvodu do hudebního žánru fantazie je každá z písní popsána podrobněji, včetně historického pozadí. Nejdůležitější částí práce je kritické vydání manuskriptu, v němž velmi pozorně sleduji všechny poznámky samotného Alvarse. Po části, jež se věnuje životním osudům postavy skladatele, jeho dílu a jeho době, se krátce zabývám i dvouzářezovou harfou, která měla od roku svého patentování (1810) hlavní slovo ve světě harfové hudby. Alvarsova jedinečná Velká fantazie se na světlo dostává po sto šedesáti devíti letech od svého složení. Jsem velmi ráda, že ji ve své práci mohu prezentovat.
- Pokus o vytvoření školy základů hry na harfu.Dohnalová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Tato diplomová práce je zaměřena na českou metodiku hry na harfu. Obsahuje stručný vývoj harfy, popis nástroje a jména pedagogů Pražské konzervatoře od jejího založení dodnes. Snažila jsem se podrobně popsat postavení ruky, tvoření tónů, úhoz i pozici hráče u nástroje. Pomocí krátkých notových ukázek jsem se pokusila vysvětlit základní technické prvky harfové hry. Česká metodiky je v tomto oboru ojedinělá a výjimečná. Čerpala jsem především z odborných knih Marie Zunové, Bedřicha Dobrodinského a z výroční knihy Pražské konzervatoře. Vše jsem také konzultovala se svou pedagožkou, doc. Janou Bouškovou a její matkou, profesorkou Pražské konzervatoře, Libuší Váchalovou.
- Preludes Op. 28 for piano by Chopin played on harp - A ComparisonStankovic, Katarina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-06Solo harp performance has gained a tendency towards playing solo piano works on harp. Because of the different technical properties of the two instruments, hence the different way of playing, each individual piano piece requires new solution and cannot solely rely on some previously established universal instruction regarding this matter. My master thesis consists analysis of Chopin Preludes Op. 28, the analysis that focuses on examining the methods of adjusting elements of musical text for the harp, which can range from the possibility of literal transcribing, to unavoidable deviations from the original due to the technical impossibility of playing the exact musical text.
- The International harp contest in Israel - historie soutěžeHädler, Roxana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Tato diplomová práce se věnuje jedné z nejprestižnějších harfových soutěží světa. Vzhledem k historické prioritě této izraelské soutěže a díky jejímu nespornému a léty prověřenému významu pro celý harfový svět, jsem se rozhodla věnovat se jejímu vývoji, kterým prošla během svých dvaceti ročníků, tedy od roku 1959 až po rok 2018, sumarizací soutěžících a porotců s důrazem na frekvenci jejich účasti a národnostní příslušnost.
- Život a dílo Eliase Parish AlvarseBrateljevic, Ana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-04Tato práce je věnována životu a dílu Elias Parish Alvarse ( 1808 - 1849). Skladatel a harfista, který byl znám jako " Liszt harfy". Mým nápadem bylo popisovat historické období kdy žil a přirozeně nově zkonstruovanou dvou-akci harfy, a tak je zde jeho životopis s podrobným popisem o mnohých cestách, které podnikl. Kapitola o jeho práci shrnuje jeho vývoj jako skladatele, ale je tam zahrnut také pohled na harfovou techniku, kterou používal. Zajímavá kapitola se vztahuje na Parish Alvarsovu učební metodu, seznam jeho prací, a vydavatelů. Doufám, že tato práce bude zajímavou a užitečnou pro mladé harfisty a rozšíří znalosti o uznávaném harfistovi a hudebním skladatelovi jako je Elias Parish Alvars.