Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "ČEPICKÝ, Leoš"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 20
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 20 let souboru Barocco Sempre GiovaneBártová, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Diplomová práce se zaměřuje na 20 let působení souboru Barocco Sempre Giovane na domácí i mezinárodní hudební scéně. První část práce pojednává o založení a historii souboru, uměleckém vedoucím, Josefu Krečmerovi a jeho mimořádném přínosu pro fungování soboru. Dále zmiňuje dlouholetou koncertní mistryni Ivu Svobodovou Kramperovou, zákládající i momentální členy souboru a významné osobnosti, které vývoj souboru zásadně ovlivnily. Další část práce popisuje důležité milníky a úspěchy, nahrávky, skalní repertoár souboru a bohaté kulturní zázemí, které město Pardubice poskytuje.
- Aram Chačaturjan : Houslový koncert d mo llVokáčová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Diplomová práce pojednává o Koncertu pro housle a orchestr d moll arménského hudebního skladatele Arama Chačaturjana. Obsahuje umělecký životopis autora, stejně tak i životopis prvního interpreta koncertu, hudební analýzu díla včetně srovnání několika interpretací a také porovnání s flétnovou transkripcí koncertu. Mimo to nechybí uvedení dalších Chačaturjanových skladeb pro housle a zbylé dva koncerty z cyklu koncertů pro sólový nástroj a orchestr.
- České kvarteto - portrét zakladatelů tradice české komorní hudbyBlaha, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato práce je životopisem Českého kvarteta. Tento ansámbl byl v první čtvrtině 20. století řazen ke světové interpretační špičce a jeho členové byli zároveň významnými individualitami v řadě oblastí.
- České kvarteto - zakladatel české kvartetní tradiceKlimánková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato diplomová práce s názvem České kvarteto je rozdělena do několika kapitol. Podrobně se zabývá historií souboru a jeho letitou činností. Nabízí medailonky všech členů, kteří v kvartetu působili. Zmiňuje důležité koncerty a turné souboru, u nás i v zahraničí. Poukazuje na důležitost a významnost tohoto tělesa pro generace mladých hudebníků, kteří se věnovali a věnují komorní hudbě. Cílem mé diplomové práce je opět zdůraznit výjimečnost tohoto smyčcového kvarteta, jehož odkaz byl po mnoho generací, a věřím, že i dodnes je, vzorem pro řadu kvartetních hráčů. Jeho členové byli nejen skvělými a inspirativními komorními hráči, ale taktéž dodnes jsou považováni za silné osobnosti, jež vychovaly velké množství výrazných hudebních individualit. Přestože o Českém kvartetu byla napsána již řada odborných publikací, doufám, že má práce bude pro mnoho lidí zajímavým čtením.
- Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič a jeho houslové skladbyStředová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-08Tato práce pojednává o houslových dílech ruského hudebního skladatele Dmitrije Dmitrijeviče Šostakoviče. Je zde zařazen skladatelův životopis a rozbory jednotlivých kompozic.
- Ernest Bloch: Nigun - hudební a interpretační analýzaKostková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Diplomová práce s názvem „Ernest Bloch: Nigun – hudební a interpretační analýza“ představí druhou větu z třívěté suity „Baal Shem“ švýcarskoamerického skladatele Ernesta Blocha. Cyklus v původní podobě pro housle a klavír vznikl v roce 1923, pro housle a orchestr byl autorem zaranžován v roce 1939. V katalogu děl Ernesta Blocha je označen opusovým číslem B. 47. První část práce je věnována osobnosti Ernesta Blocha, jeho profesnímu životopisu a dílu. Suita „Baal Shem“ je v kontextu Blochovy tvorby jedním z opusů inspirovaných židovskou kulturou. Co přesně suita hudebně ztvárňuje a kdo ji poprvé představil publiku, objasní kapitola druhá. Třetí část práce se zabývá detailním rozborem struktury a hudebních prostředků střední věty cyklu, „Nigun“, která je často na programech koncertů uváděna jako samostatný kus. Analýza je doplněna ukázkami notového materiálu. Následují poznámky k interpretaci díla na základě komparace dvou vybraných nahrávek a vlastní zkušenosti s nastudováním díla.
- Eugéne Ysaye - Sonáty pro housle solo op. 27 - interpretační rozbor sonát č. 3, 4, 5Pěruška, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10O Eugenovi Ysaÿovi bylo napsáno mnohé, přesto se pokusím ve své práci ukázat, že i když do svých šesti sonát pro housle sólo op. 27 zanesl veškeré informace, které by stačily na jejich kvalitní odehrání, dává interpretovi nepřeberné množství možností ukázat. Přiblížím také přiblížit dobu tohoto slavného belgického houslisty, a to hlavně z pohledu houslové úrovně, která již v té době nastavila takovou laťku, že se ji bude jen těžko překonávat.
- Houslařství - rod houslařů DvořákůFišer, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-06Tato diplomová práce pojednává o houslařství všeobecně. První část je zaměřena na vznik houslí a jejich předchůdce. Druhá část hovoří o stavbě houslí . Zde jsou uvedeny všeobecné postupy, dle kterých houslař obvykle pracuje. Třetí část je věnována historii houslařství v České republice a v Evropě. Od jeho vzniku až po současnost.Evropské houslařství je pro přehlednost rozděleno do jednotlivých zemí. Následuje kapitola o vlivu společenské a politické situace na hudební a houslařské umění. Druhá polovina diplomové práce obsahuje život a dílo houslařského rodu Dvořáků. Jedná se o čtyři houslaře.Každému je věnována jedna kapitola, kde se hovoří o jejich životě a houslařském umění.
- Jan Malát - život a díloMráček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Tato práce pojednává o životě a díle českého hudebního skladatele a pedagoga Jana Maláta (1843 - 1915). Přibližuje skladatelův život a jeho cestu na pozici uznávaného pedagoga a upravovatele lidových písní. Jednotlivé kapitoly jsou zaměřeny na jeho klavírní a houslové školy, sbírky lidových písní, orchestrální skladby a opery.
- Jaroslav Kocian - houslista, pedagog a jeho odkazŠtěpánová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-08V diplomové práci je popsán život Jaroslava Kociana, jeho činnost houslového virtuóza, skladatele a pedagoga. Zabývá se také jeho odkazem – především Kocianovou houslovou soutěží, ZUŠ Jaroslava Kociana, Komorním orchestrem Jaroslava Kociana a Kocianovým kvartetem.
- Josef Suk - portrét houslistyBalda, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Tato práce je portrétem významného českého houslisty Josefa Suka (1929 – 2011). Tento umělec byl ve druhé polovině 20. století řazen ke světové interpretační špičce.
- Kocianovo kvartetoRůžková, Monika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Tato magisterská práce pojednává o Kocianově kvartetu, které patřilo k nejlepším českým souborům uplynulých desetiletí. Zabývám se vznikem ansámblu a jeho vývojem v průběhu let . Popisuji rozsáhlou koncertní činnost, speciální projekty, pedagogickou a nahrávací činnost. Důležité a cenné jsou přehledy diskografie, repertoáru, premiér soudobých skladeb, rozhlasových nahrávek, zahraničních cest, veřejných vystoupení, které jsou přiloženy. Při vzniku práce mně pomohli členové souboru, primárius Pavel Hůla a violoncellista Václav Bernášek, kteří mně vše z historie kvarteta osobně vyprávěli. Všechny informace jsou tedy více než autentické. Zároveň mně Kociánovci poskytli veškeré podkladové materiály ( programové brožury, plakáty, kritiky, fotky aj.),jimiž práci doplňuji.
- Pedagogický přínos Zachara Brona houslovému uměníMarek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-08Tato diplomová práce je analýzou osobnosti Zachara Naumoviče Brona se zaměřením na jeho pedagogickou a interpretační činnost. Obsahuje stručný životopis umělce, zabývá se rozborem hlavních sfér jeho působení a přínosem ruské i světové hudební kultuře. Práce je rozdělena do kapitol podle příslušných tematických okruhů.
- Příprava houslisty na orchestrální konkurzKrejčová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Cílem této diplomové práce je obsáhnout všechny aspekty přípravy houslisty na orchestrální konkurz. První kapitola je zaměřena na administrativní proces přihlášení se na konkurz, psaní životopisu, na průběh konkurzu a výběr repertoáru. Druhá kapitola se věnuje podpoře zdraví, zlepšení fyzické kondice, psychické odolnosti s konkrétními doporučeními. Blíže rozvádí jak zvládnout konkurzní den a také jak je důležité se na tuto situaci připravit. Cvičení a přípravě konkrétních partů se věnuje kapitola třetí. Detailně, s prstoklady a smyky od vedoucích hráčů pražských orchestrů, jsou vypracovány party do druhých houslí, neboť s těmi se většina uchazečů často nesetká během studií. Práce by měla studentům pomoci usnadnit náročný proces přípravy.
- Problematika a řešení fyzických aspektů při hře na housleOmura, Kiriko(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato diplomová práce se zabývá problémy pohybového aparátu u houslistů. Využívá příruček, diplomových prací a rozhovoru s odborníkem k tomu, aby seřadila a analyzovala základní informace o poruchách pohybového aparátu a jejich řešení. Ukazuje, jak učit děti správnému držení těla při hře na housle.
- Ruský hudební neoklasicismusMazancová, Pavla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-05Diplomová práce Ruský hudební neoklasicismus se zabývá vznikem myšlenky neoklasicismu, srovnává hudební neoklasicistní tendence s dalšími druhy umění a zmiňuje vliv a vzájemnou inspiraci umělců na počátku 20. století v Rusku a v Evropě. Práce též hledá a srovnává styčné body s dalšími směry, kterým se skladatelé neoklasicismu věnovali. Podstatná část práce je zaměřena na orchestrální skladby ruských skladatelů, kteří se ve své tvorbě inspirovali barokními či klasicistními díly a vzkřísili staré slohy svým osobitým způsobem.
- Růžková Monika : Magisterský koncertRůžková, Monika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-07-08
- Skladby pro dvoje housle v tvorbě skladatelů 20. stoletíZrostlík, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-08Práce se zabývá úlohou houslového dua v souvislosti se vznikem zásadních děl pro toto uskupení v průběhu 20. století a jejich následném přiblížení. Věnuje se historii houslového dua a vymezení jeho postavení v průběhu tohoto historického vývoje. Následně se zaměřuje na charakteristiku stěžejních skladeb pro dvoje housle 20. století, z hlediska okolností vzniku, samotného přiblížení podoby skladby a především na interpretační pohled na dílo.
- Švédská houslová hudba od 17.století do pozdního 20.stoletíNyman, Emma(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Tato práce je věnována čtyřem nejdůležitějším skladatelům švédské houslové hudby vůbec : Johanu Helmichu Romanovi, Franzi Berwaldovi, Toru Aulinovi a Sven-Eriku Bäckovi. Všichni čtyři byli zároveň houslisté a zkomponovali minimálně jeden houslový koncert. V kapitolách věnovaných postupně každému z nich představuji i svůj názor houslistky na jejich dílo a diskutuji jejich specifika, kterými přispěli do švédské hudební tradice. Pokusila jsem se definovat co je typické či charakteristické pro švédskou houslovou hudbu, shrnula jsem své zkušenosti se švédským hudebním jazykem - proč zní tak, jak zní, jaké zvláštnosti a specifiky má a jak se vyvíjel od počátku 17.století do pozdního 20.století. Část této práce je rovněž věnována vývoji hudebního života ve Stokholmu, na kterém je možné ukázat z jakých kořenů se zrodila dnešní hudba ve Švédsku.
- Václa Jindřich Veit a jeho smyčcové kvartetyKočová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-06V této magisterské práci je stručně zmapován život a dílo Václava Jindřicha Veita s cílem poukázat na významnou osobnost české hudební scény 1. poloviny 19. století. Dále jsou zde analyzovány jeho smyčcové kvartety, které představují velmi kvalitní a v dnešní době málo známá a uváděná hudební díla. Práce je členěna do následujících kapitol: první kapitola se zabývá Veitovým životem a dílem. Další kapitoly jsou potom věnovány analýze jednotlivých kvartet s využitím rukopisných notových pramenů. Rozbory jsou pro přehlednost doplněny notovými příklady a schematickými tabulkami. Poslední kapitola celkově shrnuje Veitův hudební styl ve smyčcových kvartetech.