Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "BROŽKOVÁ, Jana"
Nyní se zobrazuje 1 - 15 z 15
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Anglický roh - dějiny a literatura nástrojeKopicová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-09Název mé bakalářské práce je: Anglický roh-dějiny a literatura nástroje. Práci rozděluji do šesti kapitol. V první kapitole píši o předchůdcích skupiny dvouplátkových nástrojů, ve druhé kapitole o historii anglického rohu, ve třetí o barokním typu anglického rohu-oboe da caccia. Čtvrtá kapitola pojednává o sólové a komorní literatuře anglického rohu, v páté kapitole píši o využití anglického rohu v symfonickém orchestru a v opeře, kde jsem zařadila i notové ukázky. Poslední šestá kapitola je zaměřena na nejvýznamnější výrobce anglických rohů v dnešní době. Má bakalářská práce by měla být přínosem pro hráče dřevěné dechové harmonie.
- Bílá Marta: Bakalářský koncetBílá, Marta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15
- Heinz HolligerBílá, Marta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15Tato bakalářská práce pojednává o švýcarském hobojistovi, skladateli a dirigentovi Heinzu Holligerovi, o muži, který zajisté patří mezi nejvýraznější a nejvýznamnější umělecké osobnosti současnosti. Snaží se poskytnout celkový přehled o širokém záběru Holligerových činností. Nejprve se zaměřuje na jeho mládí, rodinné zázemí a studia. Další kapitola je věnována jeho kariéře hobojisty a pedagoga a zároveň hodnotí jeho přínos k rozvoji moderních technik hry na hoboj. Dále je zde Holliger popisován z hlediska dirigentské činnosti. Poslední kapitola se zabývá skladatelskou stránkou jeho osobnosti. Vysvětluje, čím je jeho hudební řeč ovlivněna, rozděluje jeho tvorbu do čtyř epoch a podrobněji přibližuje některá významnější díla z každého tvůrčího období.
- Henri Tomasi: Život a dílo se zaměřením na skladby s využitím dřevěných dvouplátkových nástrojůKozáková, Kamila(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Tato bakalářská práce má za cíl zmapovat život a kariéru významného francouzského skladatele a dirigenta Henriho Tomasiho a blíže představit jeho stěžejní díla a okolnosti jejich vzniku ve spojitosti s jeho životními osudy. Zmiňuje také období, ve kterém Tomasi vyrůstal a které jej ovlivňovalo, stejně jako významné dobové kulturní události, umělecké směry a osobnosti. V těchto souvislostech je popsán také Tomasiho skladebný styl. Podrobněji se zabývá rozborem skladeb, které autor věnoval dřevěným dechovým dvouplátkovým nástrojům, a to nejen sólovým. Stručně zmiňuje také komorní díla tyto nástroje využívající. V závěru je zhodnocen celkový odkaz Henriho Tomasiho.
- Hobojová tvorba českých skladatelů v 18. stoletíVávrová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Tato práce se zabývá hobojovou tvorbou českých skladatelů 18. století. Jejím cílem je uvést skladatele i jejich díla do širšího povědomí, neboť mnohá byla zapomenuta. Zaměřila jsem se na hobojové koncerty, sonáty, kvartety a okrajově komorní skladby napsané pro hoboj či jeho příbuzné nástroje. K tomu jsem využila všechny dostupné prostředky: literaturu, internet, nahrávky a notové materiály. Práce zahrnuje také rozbor Koncertu Es dur pro anglický roh a orchestr, který byl inspirací k napsání této práce. Nelze se obejít bez nástinu doby a politické situace, neboť její vliv na tehdejší hudebníky byl často velmi významný. Řeší též otázku jejich časté emigrace do zahraničí i to, proč byli čeští skladatelé takovým přínosem pro vývoj evropského raného klasicismu. Vytkla jsem si za cíl vytvořit nejen přehled o hobojové tvorbě těchto autorů, ale stručnými životopisy zobrazit i jejich osobnosti. Při studiu materiálů jsem postupně dospěla k poznání, že mnohá díla jsou skutečně velmi hodnotná a – dle mého názoru – neprávem opomíjená.
- Hudba v terezínském ghettu za 2. světové války se zaměřením na komorní tvorbuTipková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14Tato bakalářská práce se věnuje hudbě v terezínském ghettu za druhé světové války. Z důvodu historického kontextu, je ze začátku uvedena situace Židů na počátku druhé světové války. Poté je pozornost zaměřena na terezínské ghetto a hudební život probíhající za jeho zdmi. Druhá část se podrobněji zabývá terezínskou komorní hudbou. Pozornost se věnuje také čtyřem hlavním skladatelům ghetta (Viktor Ullmann, Pavel Haas, Hans Krása, Gideon Klein) a jejich vztahu ke komorní hudbě. Práce zachycuje jejich komorní díla psaná na svobodě i za zdmi terezínského ghetta.
- Kamila Kozáková: Bakalářský koncertKozáková, Kamila(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Klement Slavický a jeho Suita pro hoboj a klavírBílá, Denisa(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-04Tato práce se zabývá životem a dílem českého hudebního skladatele 20. století Klementa Slavického se zaměřením na jeho Suitu pro hoboj a klavír. Snahou je zde přiblížit osudy perzekuovaného skladatele, jehož skladby se i přes nevůli politického režimu dokázaly prosadit v zahraničí a o jehož životě i díle je toho málo k nalezení. Rozbor Suity pro hoboj a klavír má pomoci dalším interpretům tohoto díla k jeho pochopení a nastudování. K práci byla pro lepší názornost a pro představu díla vytvořena studiová nahrávka.
- Kvartety pro hoboj, housle, violu a violoncelloDoubravská, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06Tato práce se zabývá kvartety pro hoboj, housle, violu a violoncello. Poskytuje komplexní přehled o vývoji kvarteta pro hoboj, housle, violu a violoncello jakožto žánru komorní hudby od jeho počátků až po současnost. Nabízí průřez repertoárem a představuje nejvýznamnější díla zkomponovaná pro toto komorní uskupení. První část se zabývá původem a vývojem hobojového kvarteta, přičemž ho zasazuje do kontextu vývoje západoevropské komorní hudby. Zkoumá také jeho formální podobu a strukturu během jednotlivých hudebních období. Druhá část se detailněji zaměřuje na nejvýznamnější díla repertoáru hobojového kvarteta. Konkrétně se jedná o Kvartet pro hoboj, housle, violu a violoncello F dur KV 370/368b Wolfganga Amadea Mozarta, Dva kvartety pro hoboj, housle, violu a violoncello C dur a F dur Františka Vincence Kramáře, Andante and Allegro for Solo Oboe and String trio Edwarda Elgara a Phantasy Quartet Op. 2 Benjamina Brittena. Výběr pokrývá všechny hudební éry od jeho vzniku a ukazuje tak rozmanitost žánru.
- Lužná Kateřina.: Bakalářský koncertLužná, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-07
- Nové trendy a možnosti ve výrobě hobojových strojkůChudá, Dorothea(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04V následující práci jsou podrobně popsány způsoby pěstování, vlastnosti a nejznámější výrobci hobojového dřeva. Jednu podkapitolu tvoří pojednání o tom, jak dřevo vybírat a zpracovávat. Na to navazuje kapitola o třech největších výrobcích hobojového příslušenství - nejprve životopisy, následně stroje. Ty jsou rozděleny do tří skupin - stroje pro hrubé zpracování, jemné zpracování a měření vlastností dřeva. V poslední části práce je popsána stavba strojku, druhy výřezů a praktické otázky a odpovědi typu – „Co dělat když…?“ Práce je zakončena krátkým zamyšlením autorky nad výhodami a nevýhodami nastupujícího fenoménu plastového strojku.
- Problematika hobojového strojkuLužná, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-07Tato bakalářská práce se zabývá pojednáním o celkovém problému hobojových strojků a snaží se zachytit jejich strukturu. Nejprve se zaměřuje na historické počátky a problematiku strojků v 17. století. Další kapitola je věnována ruční výrobě strojků, pracovnímu postupu, potřebnému materiálu a v neposlední řadě i nářadí. V této kapitole se na závěr zabýváme strojovou výrobou současné německé společnosti Reeds ´n Stuff. Dalším důležitým artiklem v této práci je produkování tónu, související s dechem, nátiskem a artikulací. Následně jsou zde popsány jednotlivé styly hobojových strojků a v závěrečné kapitole najdeme jednotlivé postupy a názory slavných hobojistů, jako byli Jiří Tancibudek a František Hanták a je Heinz Holliger.
- Souček Jan : Bakalářský koncertSouček, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2007-05-25
- Tvorba francouzských autorů pro hoboj po roce 1850Souček, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-25Tato práce se věnuje skladatelům francouzské národnosti jejichž činnost spadá alespoň zčásti do období od 2. poloviny 19. století do poloviny 20. století, tedy přibližně do let 1850 ? 1950. Jsou zde zařazeni i autoři narození počátkem 20. století, kteří výše uvedené časové období překračují. Práce popisuje jejich hobojový repertoár: sólové, koncertní a komorní skladby a významné party v symfonických a operních dílech. Zaměřuje se na problematiku jejich obtížnosti, užití a interpretace. Práce obsahuje fotografie skladatelských osobností a několik notových příkladů.
- Významné konkurzní party pro hobojTourková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-01Tato práce se zabývá konkurzními orchestrálními party pro hoboj. Popisuje obecně průběh konkurzu a přípravu hráče na konkurz, včetně srovnání rozdílů mezi hrou partů na konkurzu a v orchestru. Hlavní část práce se zaměřuje na nejfrekventovanější konkurzní party na pozice prvního a druhého hobojisty v orchestru. Stručně shrnuje historii skladeb a okolnosti jejich vzniku. Party jsou rozebrány z formálního i interpretačního hlediska a jsou zasazeny do kontextu skladeb. U každého partu jsou popsány technické a výrazové obtížnosti, včetně notových ukázek. Tato část práce by měla pomoci studentům k překonání dílčích technických problémů jednotlivých konkurzních partů a vést k jejich úspěšnému nastudování.