Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education podle vedoucí "MARUŠÁK, Radek"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 42
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autentický člověk Jan PatočkaMrázek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Práce je popisem realizace pedagogického projektu, který používá metod dramatu ve výuce filosofie. Jeho tématy jsou pravda, autenticita a Charta 77, s přihlédnutím k osobě a práci Jana Patočky. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je představen vznik projektu, příprava realizace, filosofická východiska a také rozbor metodiky dramatu ve filosofii. V praktické části je pak zaznamenán průběh projektu s poukazy na naplnění, či nenaplnění východisek z teoretické části. Klíčovou metodou práce je reflexe. Oborově stojí na pomezí pedagogiky, filosofie a divadla a jejím cílem je vyvodit z realizace projektu metodické závěry. Tyto závěry jsou postaveny na pedagogických i filosofických předpokladech. Práce může být inspirací pro pedagogy zabývající se spojením metod dramatu a jiných oborů ve výuce nebo pro pedagogy, hledající filosofická východiska své práce.
- Buduji - Pracujeme - RozhodujíLőffelmann, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Cílem této práce je vytvoření funkční dvoudenní dílny pro instituci muzea. Dílna se opírá o lokální téma – výrobu zápalek v Sušici a okrajově také využití dnes již opuštěného továrního komplexu. Teoretická část se zabývá přípravnou fází projektu – pojmenováním cílů, stručným rozborem historických pramenů, charakterizací cílové skupiny a zvolenou formou (strukturovaným dramatem). Praktická část seznamuje čtenáře s finálním scénářem a realizací se dvěma třídami Gymnázia v Sušici. Kromě popisu realizace obsahuje reflexi všech zúčastněných stran a pokouší se nabídnout i některé změny k vylepšení celé dílny. Práce tedy především zkoumá, jak lze využít metodu strukturovaného dramatu při edukační práci v muzeu.
- Cesta k filozofii dramaticko výchovnými metodamiKohout, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Cílem této bakalářské práce je nabídnout vhled do způsobů použití dramatické výchovy jako formy výuky filozofie. Dramatická výchova prokázala svoji užitečnost v mnoha školních předmětech. Výhodou dramatické výchovy je spojení tématu s přímou zkušeností. Bohužel, právě přímá zkušenost a její spojení se skutečným životem je to, co filozofii chybí. Tato práce ukazuje různé přístupy použití dramatické výchovy ve výuce filozofie na základě běžného rozdělení filozofických disciplín. Pojednává dramatickou výchovu jako způsob předání filozofického textu studentům skrze přípravu divadelního tvaru, ale také dramatickou výchovu jako jednotlivou metodu, která může být použita v hodině. Tato práce obsahuje taktéž záznam praktické realizace projektu zaměřeného na Sókrata a Platónův pohled na vztah jednotlivce a obce.
- Dárce - přijmout či nepřijmout?Vodičková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-27Tato práce se zabývá návrhem a reflexí realizace dvou dílen. Jedna dílna byla pro dospívající účastníky, druhá pro dospělé. V závěru práce je porovnán způsob práce obou skupin. Dílna je založena na literární předloze Lois Lowryové – Dárce a zabývá se tématem totalitní společnosti.
- Dismanův rozhlasový dětský soubor (DRDS) v letech 2015-2021Hnilička, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-05-30Cílem této práce je postihnout jedno celé období fungování Dismanova rozhlasového dětského souboru, a to éru, kdy soubor pracoval pod uměleckým vedením Jany Frankové Doležalové (1967–2021). Na tomto období (2015–2021) se pokusíme popsat jednak proměny, jakými soubor prošel po umělecké i organizační stránce, a jednak na materiálu vybraných inscenací zrekonstruovat režijně-pedagogické metody Jany Frankové. Pozornost věnujeme též událostem v sezóně 2014/2015, v jejichž přímém důsledku došlo ke změně ve vedení souboru a které výrazně ovlivnily budoucí podobu tohoto uskupení. V práci čerpáme jak z odborné literatury, tak z dobových dokumentů, mediálních výstupů a dosud nezpracované pozůstalosti Jany Frankové. Autor práce se opírá také o vlastní zkušenosti, které získal jako spolupracovník Jany Frankové, a o rozhovory se členy souboru a dalšími svědky tehdejší éry.
- Dramatická výchova a slovo. Jak vést (děti) k umění používat slova.Klárová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Tématem této práce je slovo v procesu divadelně dramatické tvorby s dětmi a mladými lidmi. Zabývá se otázkou, jak vést děti k umění používat slovo na jevišti. Teoreticky se opírá o základní poznatky a pojetí slova z pohledu lingvistiky a psychologie, ale i uměleckých disciplín, které se slovem pracují, tedy literatury, dramatu a divadla. Dále se práce věnuje vztahu slova a improvizace jako klíčové metody vedoucí k pochopení hodnoty a postavení slova na jevišti. Z praktického hlediska je práce založena na zkušenostech s vedením studentů osmiletého gymnázia.
- Dramatická výchova v lesní mateřské školeJančová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-01-05V diplomové práci - Dramatická výchova v lesní mateřské škole, popisuji prostředí lesních mateřských škol, jejich filozofii a provoz v České republice. Zaměřuji se na specifika prostředí lesních mateřských škol vzhledem k využívání dramatické výchovy. Největším specifikem je přírodní prostor, kde se často dramatické aktivity odehrávají. Práce obsahuje rozbor z hospitace dramatických aktivit ve třech lesních školách a ukázky projektů vlastní dramaticko výchovné práce v Lesním klubu Pramínek (projekt Ptačí sněm, příprava divadelního představení - Džiró a čtyři posvátné svitky a seminář Dramatická výchova pro pedagogy lesních mateřských škol).
- Dramatická výchova v projektu specializovaných tříd na ZŠ Liberec, Aloisina výšina 642Čechlovská, Miloslava(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-05-28Práce popisuje vznik a průběh sedmiletého projektu specializace tříd Základní školy, Liberec, Aloisina výšina 642, p. o. na tvořivé a estetické činnosti a úlohu dramatické výchovy v této specializaci. Cílem práce je ukázat uplatnění dramatické výchovy v projektu, cíle projektu a jejich posuny, klady a rizika projektu. V závěru je projekt specializace vyhodnocen. Součástí práce jsou praktické ukázky dramaticko-výchovných programů, které byly v rámci projektu vytvořeny, realizovány a reflektovány.
- Estetická výchova jako nový předmět na Z Š PouchovKobrle, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-05Diplomová práce se zabývá možností realizace předmětu estetická výchova na 2. stupni základní školy. Obsahem předmětu je hledání souvislostí mezi všemi obory spadajícími dle Rámcového vzdělávacího programu do vzdělávací oblasti Umění a kultura, tedy hudební výchovou, výtvarnou výchovou, dramatickou výchovou, filmovou/audiovizuální výchovou a taneční a pohybovou výchovou. Předmět estetická výchova vychází z výchovného pojetí artefiletiky. Kromě teoretického zdůvodnění vzniku předmětu estetická výchova práce nabízí i popis přípravné fáze realizace na konkrétní základní škole, včetně inspirativních materiálů pro výuku bloků estetické výchovy v 6. ? 9. ročnících této školy.
- Inscenační práce s dětským souborem - Dáte si jablíčko?Dojčánová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Obsahem této bakalářské práce zmapování a popis tvůrčí činnosti dětské skupiny z literárně-dramatického oboru na Základní umělecké škole Karla Malicha v Holicích. Práce se zabývá průběhem inscenačního procesu během tří měsíců. V jednotlivých kapitolách je popsána analýza předlohy, tvarování situací, prezentace inscenace a její reflexe. Součástí práce je podrobná charakteristika jednotlivých členů skupiny. Inscenace je inspirovaná povídkou Zimní řez z knihy Příšerné příběhy strýce Montaguea a pokouší se spojovat žánr hororu a komedie. V rámci inscenační práce se účastníci zabývají tématem podivínství a na jeho základě vyloučení z kolektivu. Téma objevují ve zkoumaném příběhu, ke kterému během inscenačního procesu přistupují autorsky.
- Inscenační práce se středoškolským souborem - Medvěd, který nebylMlatečková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-03Cílem této bakalářské práce je popis intenzivní dvouměsíční činnosti na Základní umělecké škole Pardubice – Polabiny. Práce zachycuje průběh autorské inscenační práce a vzniku divadelního představení, jehož námětem se stala kniha „Medvěd, který nebyl“ obsahující témata blízká především dospívajícím lidem. Práce obsahuje informace o skupině literárně – dramatického oboru a její proměně. V jednotlivých kapitolách nalezneme informace o procesu vzniku představení od výběru předlohy, přes analýzu textu, po samotnou inscenační práci, její prezentaci a reprízování.
- Inscenování literární předlohy Magor dětem ve třech věkových skupinách a třech divadelních formáchŠeráková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Diplomová práce se zabývá zkoumáním inscenačního procesu ve třech věkových skupinách za využití jedné literární předlohy. V práci jsou podrobně popsány všechny tři skupiny ve vývojových fázích: mladší školní věk, prepuberta a adolescence. Text se dále velmi podrobně věnuje inscenačnímu procesu vycházejícímu z předlohy a zaměřuje se na odlišnosti způsobené věkem. Dále popisuje divadelní formy, které z inscenačního procesu vzešly: scénické čtení, divadlo poezie a dokumentární divadlo.
- Keltové v nás aneb Jak učit dramatickou výchovu ve věkově heterogenní skupiněTothová, Martina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-12Práce Keltové v nás aneb jak učit dramatickou výchovu ve věkově heterogenní skupině popisuje záznam třídenního dramaticko?výchovného projektu Keltové v nás, který jsem realizovala s věkově heterogenní skupinou žáků literárně-dramatického oboru ze ZUŠ Nové Strašecí. Cílem mé práce je vymezit na podkladě odborné literatury, mých pedagogických zkušeností a zejména na podkladě realizovaného projektu Keltové v nás, jaká specifika má práce s věkově heterogenní skupinou v dramatické výchově, jaké jsou její výhody a úskalí. Protože jedním z možných úskalí výuky ve věkově heterogenní skupině je výběr vhodného tématu, chce má práce ověřit, zda je téma Keltové vhodné jak pro výuku ve věkově heterogenní skupině, tak obecně pro práci v dramatické výchově. Záznam vlastního projektu Keltové v nás jsem záměrně doplnila o informace z historie Keltů tak, aby bylo možné podle této práce projekt Keltové v nás znovu realizovat.
- Lektorská činnost v Divadle pod PalmovkouBura, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-10Diplomová práce Lektorská činnost v Divadle pod Palmovkou představuje některá z východisek divadelního lektorství, nabízí teoretický základ pro uchopení tohoto rozvíjejícího se oboru a podává přehled o proběhlých edukačních aktivitách v Divadle pod Palmovkou iniciovaných Barbarou Tůmovou. Stěžejní kapitoly diplomové práce jsou výsledkem vlastní lektorské praxe a popisují proběhlé edukační aktivity nově vzniklé platformy DiPP: Divadelní inspirace pro publikum, divadelní dílny v Divadle pod Palmovkou v sezóně 2015/2016. Práce se zaměřuje na vstupní požadavky, provozní možnosti, cíle a metody realizovaných edukačních aktivit a nabízí návrhy na rozšíření a stabilizaci činnosti DiPP. Teoretickým výstupem práce je kvalifikace divadelního lektora v Divadle pod Palmovkou pohledem na cíle, metody a funkce, jež sleduje, aplikuje a zastává.
- Nabúravanie rodových stereotypou štrukturovanou drámouKořínková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-02Abstrakt Bakalárska práca popisuje tvorbou a realizáciou bakalárskeho projektu v podobe ôsmych lekcií štruktúrovanej dramatickej hry. Tieto lekcie vznikli na základe mýtu o tulenej žene Fiony Maclead: Vítr a vlny a Clarissi Pinkoly Estét: Ženy, které běhaly s vlky. Tieto dve verzie jednej legendy sú kombinované s úryvkami z drámy škótskej dramatičky Sue Glower: Tulenia žena. Lekcie boli špeciálne vystavané pre 2. a 3. spojený ročník II. stupňa LDO ZUŠ Jozefa Kresánka v Bratislave. Cez fiktívny príbeh tulenej ženy Rony sa účastníčkam lekcií sprostredkovali témy : sloboda, tehotenstvo, rodičovstvo, konflikt, rozhodnutie. Práca predovšetkým ponúka možnosť náhľadu na tieto témy. Skúma ako sa dá štruktúrovaná dramatická hra využiť pri snahe o prihliadaní na rodovú problematiku.
- Nonsensová poezie jako východisko pro inscenační práciŠteidlová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-04Bakalářská práce přibližuje inscenační proces s dvojicí adolescentních dívek, které navštěvují literárně-dramatický obor na základní umělecké škole. Námětem naší práce se stala nonsensová poezie. Dívky se s interpretací této poezie setkaly pouze v rámci předmětu přednes. Práce na inscenaci tak byla pro obě cestou objevování nových možností inscenační tvorby. Opírala jsem se o dovednosti a zkušenosti, které dívky získaly během předchozího studia literárně-dramatického oboru, ale i v dalších uměleckých oborech. Pro inscenaci jsme tak využily zejména jejich schopnost pracovat s nadsázkou, ztvárnit situaci pohybově, podpořit atmosféru zvukem, hudbou. V jednotlivých kapitolách přibližuji dvojici dívek, s nimiž jsem pracovala, a to jak z hlediska jejich zkušeností s dramatickou výchovou, tak z hlediska vývojové psychologie. Dále analyzuji námět, popisuji dramaturgicko-režijní koncepci a práci na budování vytyčených situací. Popisuji také, jak se naše koncepce v průběhu práce měnila v závislosti na budování dramatického oblouku a na tom, zda vybrané texty dívky oslovily a jak jsme je následně uchopily. Sleduji také proces reprízování a jeho vliv na konečnou podobu inscenace.
- Pedagogické kompetence u absolventů hereckých studijních oborů na pozici uičitele dramatické výchovySvobodová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-06Diplomová práce přináší informace o pedagogických kompetencích učitele dramatické výchovy. Zabývá se tím, jaké schopnosti, znalosti a dovednosti uplatňuje pedagog při plánování, realizaci a hodnocení lekce. Empirická část je zaměřena na pozorování práce učitelů, kteří absolvovali herecký studijní obor. Jejich práci analyzuji a vyhodnocuji jejich kompetence.
- Pedagogové a studenti na vlnách poetismu a surrealismuRazím, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-04V bakalářské práci jsem se věnoval rozboru a porovnání dvou realizací svého projektu - literárně-dramatické dílny nazvané Na vlnách poetismu a surrealismu. Dílna vznikla za účelem seznámení účastníků se dvěma významnými literárními styly z období 20. a 30. let 20. století a s jejich historickým kontextem. Měla posloužit také jako zdroj inspirace k četbě a autorské tvorbě účastníků, kterými byli dospělí zájemci (převážně pedagogové) a studenti gymnázia. Skrze pedagogické pojetí dílny s využitím metod dramatické výchovy jsem se pokusil zmapovat možnosti a cíle, jimiž může dramatická výchova napomáhat k obohacení školní výuky (nejen) literatury a dějepisu.
- Příběh trojské válkyŠvejda, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-09Bakalářská práce popisuje přípravu a realizaci dvoudenní dílny na téma Příběh trojské války. Je primárně připraven pro skupinu patnácti žáků literárně-dramatického oboru ve věku jedenáct až čtrnáct let. Žáci se prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy dozvídají o příčinách, průběhu a postavách trojské války, zároveň je kladen důraz na poznání řeckých bohů. Vedle kognitivních aspektů projektu je kladen důraz na sociální rozvoj dětí. Realizace projektu nemá zastupovat komplexní poznání celé problematiky trojské války, soustřeďuje se toliko na základní dějovou linku příběhu. Primárně proto také vychází z literární předlohy určené pro dětského čtenáře, která je doplněna další faktografií.
- Příprava celoročního výukového projektu pro 5. ročník ZŠ s využitím metod a techniky dramatické výchovyŠobáňová, Kateřina(2004)Datum obhajoby: 2004
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »